Interval training achterhaald

WetenschappersInterval training roeien zijn nooit tevreden. Het is al enige tijd bekend dat interval training op hoge intensiteit (HIIT training voor de kenners), effectiever en veel efficiënter is reguliere conditietraining voor conditie verbeteren en afvallen. Maar interval training is geen complete training want de spierkracht wordt er niet beter van. Dit was een groot gemis voor onderzoekers uit Saskatchewan Canada en ze ontwikkelden een completere trainingsvorm en voerden meteen een onderzoek uit naar de effectiviteit. Hieronder lees je hun bevindingen.

Krachttraining: Het verschil tussen mannen en vrouwen

Krachttraining: Het verschil tussen mannen en vrouwenPull ups

Hoewel veel mannen hard trainen in de sportschool om spiermassa op te bouwen willen ook een steeds groter aantal vrouwen er atletischer uitzien. Van oudsher wordt gezegd dat vrouwen minder makkelijk spiermassa opbouwen dan mannen vanwege onder andere een lagere testosteron concentratie. Maar is dit wel zo? Onderzoekers uit Brazilië, Verenigd Koninkrijk verenigden hun krachten en voerden het volgende onderzoek uit.

Gids voor opdrukken

Hoewel Opdrukkenopdrukken een van de meest populaire lichaamsgewicht oefeningen is, kan niet iedereen een goede push up maken. Als je niet kan opdrukken kan je lezen hoe je een goede push up doet. En als je het moeilijk vind een goede techniek te behouden vind je hier tips hoe je dat kunt oplossen en de spieren die nodig zijn bij het opdrukken kunt versterken.

Top 5 oefeningen voor strakkere billen

ErTop 5 oefeningen voor stevigere billen wordt veel getraind voor een paar stevige billen. Squats zouden dé ultieme oefening zijn om de billen strakker en ronder te krijgen. Maar zijn squats wel de beste oefening om de bilspieren te trainen? Of zijn er daarvoor betere alternatieven? In dit artikel bekijken we de 5 meest effectieve oefeningen om de bilspieren te trainen en die je makkelijk in jouw fitnesscentrum kunt uitvoeren.

Science of Squats deel 4: Effecten van squat diepte

De squat. Squat diepteEen van de beroemdste fitness oefeningen is de squat. Squatten is een onderdeel van sporten als Powerliften, Strongman en Crossfit. Daarnaast is het natuurlijk een erg effectieve oefening om, afhankelijk van de belasting of het gekozen gewicht, de beenkracht te vergroten, grotere beenspieren te krijgen, helpen bij afvallen en vet verbranden en zelfs efficiënter en veiliger hard te lopen. Maar er is niet één vorm van squatten, er zijn er meerdere. Maar wat zijn de verschillen? Wanneer moet je welke variant toepassen? En wat moet je doen om zo veilig en effectief mogelijk te squatten? In deze serie van artikelen wordt het allemaal duidelijk. In deel 4 van de serie Science of Squats gaan we kijken naar de effecten van squatdiepte in de backsquat.

Science of Squats deel 3: Effecten van Front squat en Overhead squat

De squat
Een van de beroemdste fitness oefeningen is de squat. Squatten is een onderdeel van sporten als Powerliften, Strongman en Crossfit. Daarnaast is het natuurlijk een erg effectieve oefening om, afhankelijk van de belasting of het gekozen gewicht, de beenkracht te vergroten, grotere beenspieren te krijgen, helpen bij afvallen en vet verbranden en zelfs efficiënter en veiliger hard te lopen. Maar er is niet één vorm van squatten, er zijn er meerdere. Maar wat zijn de verschillen? Wanneer moet je welke variant toepassen? En wat moet je doen om zo veilig en effectief mogelijk te squatten? In deze serie van artikelen wordt het allemaal duidelijk. In deel 3 van de serie Science of Squats gaan we kijken naar de effecten van de front squat en overhead squat..

Vet verbranden in rust: Bootcamp vs interval training en duurtraining

Je kan trainenBootcamp om vet te verbranden tijdens je training, maar je kan ook trainen om meer vet te verbranden in rust. Volgens een grote hoeveelheid onderzoek is de training inrichten op vet verbranden in rust effectiever dan proberen zoveel mogelijk vet tijdens de training te verbranden. Maar wat is de juiste manier?  En wat is de makkelijkste methode om in rust zoveel mogelijk vet te verbranden in rust? Een Finse onderzoeker voerde het volgende onderzoek uit.

Science of Squats deel 2: Effecten van High en Low Barbell back squat

De squatSquat
Een van de beroemdste fitness oefeningen is de squat. Squatten is een onderdeel van sporten als Powerliften, Strongman en Crossfit. Daarnaast is het natuurlijk een erg effectieve oefening om, afhankelijk van de belasting of het gekozen gewicht, de beenkracht te vergroten, grotere beenspieren te krijgen, helpen bij afvallen en vet verbranden en zelfs efficiënter en veiliger hard te lopen. Maar er is niet één vorm van squatten, er zijn er meerdere. Maar wat zijn de verschillen? Wanneer moet je welke variant toepassen? En wat moet je doen om zo veilig en effectief mogelijk te squatten? In deze serie van artikelen wordt het allemaal duidelijk. In deel 2 van de serie Science of Squats gaan we kijken naar de invloed van barbell positie tijdens de backsquat.

Science of Squats deel 1: Effecten van voetpositie bij squats

De squatSquat
Een van de beroemdste fitness oefeningen is de squat. Squatten is een onderdeel van sporten als Powerliften, Strongman en Crossfit. Daarnaast is het natuurlijk een erg effectieve oefening om, afhankelijk van de belasting of het gekozen gewicht, de beenkracht te vergroten, grotere beenspieren te krijgen, helpen bij afvallen en vet verbranden en zelfs efficiënter en veiliger hard te lopen. Maar er is niet één vorm van squatten, er zijn er meerdere. Maar wat zijn de verschillen? Wanneer moet je welke variant toepassen? En wat moet je doen om zo veilig en effectief mogelijk te squatten? In deze serie van artikelen wordt het allemaal duidelijk. In deel 1 van de serie Science of Squats gaan we kijken naar de invloed van voetplaatsing tijdens het squatten.

Optrekken: de effecten van verschillende handposities en uitvoeringen

Optrekken is Pull upsnaast opdrukken een van de bekendste bodyweight exercises, ofwel oefeningen waarbij het lichaamsgewicht als weerstand dient. Er zijn verschillende manieren om op te trekken, maar welke vorm van optrekken is geschikt voor jouw trainingsdoel?