Cursus Wetenschap en Fitness

De fitness branche is enorm in ontwikkeling. Trends en trainingsmethodieken volgen elkaar in hoog tempo op. Maar ook de wetenschap zit niet stil en we weten steeds meer over hoe het lichaam reageert op training. Om als fitness professional je klanten zo goed mogelijk te helpen is deze kennis van groot belang. Om deze reden hebben de Faculteit Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam en Fitness Science de Cursus Wetenschap en Fitness ontwikkeld.

Wat gaan we doen?

De cursus duurt twee dagen en bestaat uit verschillende hoorcolleges en practica. Tijdens de hoorcolleges komen verschillende onderwerpen langs gaande van het bereiken van maximale neuromusculaire prestaties, revalidatie van blessures tot de invloed van temperatuur op lichamelijk inspanningsvermogen. Om verder inzicht te krijgen in de behandelde stof gaan we tijdens de practica kijken hoe de aerobe en anaerobe stofwisseling werkt in het fysiologisch testlab. Daarnaast bekijken we de nieuwste inzichten in spierwerking in het Spierlab. Ten slotte gaan we ook de snijzaal in om de anatomie goed te bestuderen.

Fysiologielab

Een bezoek aan het Fysiologie laboratorium

Alle deze colleges en practica worden gegeven door wetenschappers die internationaal bekend staan als experts binnen hun vakgebied. Hieronder staat een overzicht van de colleges en practica en door wie het wordt verzorgd.

Anatomiezaal

Een bezoek aan de anatomiezaal is essentieel voor het begrip van spierwerking.

Programma

Dinsdag 27 juni: 13:00-1700

Welkom door Roderick Voordouw MSc. en Prof. Dr. Hein Daanen, voorstellen deelnemers

Maximale neuromusculaire prestatie – Dr. Jo de Ruiter

Hoe bepaal ik aerobe en anaerobe prestatie – met bezoek aan testlab. Dr. Jos de Koning

Nieuwe inzichten in spierwerking en meetwijzen – Met bezoek aan spierlab. Dr. Richard Jaspers

 

Vrijdag 30 juni: 13:00-1700

Blessures en revalidatie daarvan – Dr. Karin Gerrits

Temperatuurafhankelijkheid van de prestatie – Prof. Dr. Hein Daanen

Anatomie van het lichaam, voorbereiding op bezoek snijzaal – Drs. Henk Schutte

Bezoek snijzaal

Uitreiking certificaten en evaluatie van de cursus

Afsluitende borrel

Locatie

Vrije Universiteit Amsterdam, Medische Faculteit, Van der Boechorststraat 7, 1081 BT Amsterdam.

Cursuskosten
€399 inclusief BTW, certificaat van deelname, koffie/thee en borrel na afloop.

Inschrijven:

Inschrijven kan door een een email naar info@fitness-science.nl te sturen. Je zal dan verdere instructies toegemaild krijgen. Heb je verdere vragen schroom dan ook niet om contact op te nemen!

 

 

Bankdrukken: Wat is de beste trainingsintensiteit?

 BankdrukkenBankdrukken is een van de meest populaire oefeningen in de sportschool. En het is een enorm effectieve oefening om de borst-, schouder- en armspieren groter en sterker te maken. Maar de activiteit van deze spieren neemt niet altijd in verhouding toe met de trainingsintensiteit. Het kan dus zijn dat bankdrukken op lagere intensiteit erg de nadruk legt op de borstspieren, maar dat verhoging van het gewicht de nadruk verschuift naar de schouders. Hoe dit precies zit voor het bankdrukken was nog niet bekend. Tot een groep wetenschappers uit Polen deze studie uitvoerden.

De invloed van conditie training op het libido

De invloed van conditie training op libidoConditie training verbetert het uithoudingsvermogen en de gezondheid. Een betere conditie is ook zeker geen nadeel in de slaapkamer. Te veel van het goede is natuurlijk ook niet goed en dit geldt ook voor conditie training. Maar verlaagt conditie training de zin in seks bij mannen? Onderzoekers van de Universiteit van North Carolina waren daarin erg geïnteresseerd en voerden het onderstaande onderzoek uit.

Gezonde leefstijl: stappen zetten, vasthouden en doorgaan – Gezond en Slank dag 31

Gezonde leefstijlDe afgelopen maand ging natuurlijk over gezonder en slanker worden, en natuurlijk hoe je dit op verschillende vlakken stap voor stap kan bereiken. Het belangrijkste daarin was niet om het perfect te doen, maar om het beter te doen dan je eerst deed en die stap te behouden in je leefstijl. Dit levert meer resultaat op langere termijn dan het zoveelste crash dieet. Maar wat waren de stappen die je kon nemen naar een gezonde leefstijl?

Stress verminderen – Gezond en Slank dag 30

stress verminderenStress, iedereen heeft er wel eens last van, maar te veel stress is natuurlijk slecht voor de gezondheid. Wat kan je doen om stress te verminderen?

Een gezonde leefstijl een gewoonte? – Gezond en Slank dag 29

gezonde leefstijlHet veranderen van leefstijl is lastig en kost moeite. Pas als je nieuwe gezonde leefstijl een gewoonte wordt kost het geen moeite meer. Dan is het ook veel makkelijker om je behaalde resultaat vast te houden. Maar hoe zorg je ervoor dat je gezonde leefstijl een gewoonte wordt?

Honger? En dan? Gezonde tussendoortjes – Gezond en Slank dag 28

gezonde tussendoortjesAls je je voedingspatroon hebt aangepast om gezonder en soms minder te eten is dat soms even wennen. Wat doe je als je plotseling honger krijgt? Moet je dan op een houtje bijten of is het beter te kiezen voor een gezond tussendoortje?

De 8 beste oefeningen om vet mee te verbranden – Gezond en Slank dag 27

vet verbrandenAls je bent gaan trainen sinds een paar weken ben je natuurlijk sowieso goed bezig. Maar welke oefeningen zijn het meest effectief om vet mee te verbranden? In deze video 8 van de beste oefeningen om zoveel mogelijk energie te verbruiken in een zo kort mogelijke tijd.

Wondermiddelen om af te vallen – Gezond en Slank dag 26

Wondermiddelen om af te vallenOm af te vallen en gezonder te worden hebben we tot nu toe veel gebieden besproken. Verschillende trainingsvormen, beweging, voeding en je algemene leefstijl. Maar er zijn nog zoveel meer dingen die je kan doen om je doelen te behalen, of zit er veel onzin tussen?

Hoe snel kan je afvallen? – Gezond en Slank dag 25

hoe snel kan je afvallenAls je wil afvallen wil je zo snel mogelijk zoveel mogelijk resultaat maar hoe snel kan je afvallen, zonder dat je je gezondheid in gevaar brengt en ook het resultaat behouden?