Monthly Archives: december 2011

Wanneer is het nuttig om te stretchen en hoe kan ik dat het beste doen?

Wanneer is het nuttig om te stretchen en hoe kan ik dat het beste doen?

Stretchen kan zeker nuttig zijn om lenig en soepel te blijven. Echter voeren veel mensen  het op de verkeerde manier of op het verkeerde tijdstip uit. Wanneer kan je het beste stretchen en op wat voor manier? Lees hieronder verder.

Trainen om Kerstmis te overleven

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Glasgow zou de traditionele Kerstwandeling kunnen helpen om de hoeveelheid vet in het bloed te verminderen. Deze studie, in opdracht van de British Heart Foundation (BHF) vonden de onderzoekers dat inspanning en training de structure van vet in het bloed doet veranderen, waardoor het lichaam ze makkelijker kan verwerken en kwijtraakt.

Het was al langer bekend dat een training van 30 minuten of meer het aantal vetdeeltjes of lipiden in het bloed doet verminderen. Dit effect kan tot wel twee dagen na de training aanhouden, echter het is nog onduidelijk hoe dit precies gebeurt.

Stretching en warming up: fouten die sporters maken

Volgens onderzoek van de Victoria Universiteit in Melbourne worden warming ups, bestaande uit statisch stretchen van spieren, te veel toegepast door atleten en kunnen een goede prestatie in de weg staan.

James Zois, promovendus bij de School of Sport & Exercise Science van de Victoria University zegt dat veel atleten statische stretchingsoefeningen uitvoeren voor de kuit-,  bovenbeen- en heupspieren vlak voor de wedstrijd, terwijl men heeft aangetoond dat het vermogen dat de spier kan leveren hierdoor vermindert.

Training bij hoge bloeddruk

Training en Hoge Bloeddruk

Inleiding

Hoge bloeddruk ofwel hypertensie is de belangrijkste risicofactor voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten als hartfalen en hartinfarct. Hypertensie wordt gedefinieerd als een systolische druk ofwel bovendruk van >140mmHg en/of een diastolische of onderdruk van >90mmHg wanneer er geen sprake is van comorbiditeiten als diabetes of nierziekten. Een systolische druk van <120mmHg en een diastolische druk van <80mmHg wordt, ongeacht de leeftijd, gezien als een gezonde bloeddruk. Hypertensie kan vele oorzaken hebben echter kan men deze in het merendeel van de gevallen niet achterhalen en spreekt men van essentiële hypertensie. De medicinale behandeling van hypertensie bestaat meestal uit diuretica, bètablokkers, ACE-remmers, angiotensine-II-antagonisten en/of calciumantagonisten. Tegenwoordig behoort ook lichamelijke activiteit tot het advies van de huisarts om hypertensie te behandelen. In dit artikel wordt onderzocht of fitnesstraining in de vorm van cardiovasculaire training en krachttraining effectief is om de bloeddruk te verlagen. Verder zal beoordeeld worden of deze trainingsvormen een plaats kunnen hebben naast fysiek actief zijn in de behandeling van hypertensie.

Koffie als prestatieverhogend supplement

Caffeïne wordt beschouwd als een sterk stimulerend middel, maar discussies over prestatieverhogende eigenschappen blijven gaande. Verschillende meningen van experts vatten het debat treffend samen in het Journal of Caffeine Research.

Geleid door hoofdredacteur Dr. Jack E. James van de National University of Ireland presenteert het artikel van het debat verschillende standpunten over de mate waarin cafeïne sportprestaties kan verbeteren.

Korte intervaltraining op hoge intensiteit veelbelovend voor bloedglucose niveaus van diabetici

Onderzoekers van de McMaster Universiteit hebben gevonden dat korte trainingen op hoge intensiteit, 6 keer uitgevoerd binnen 2 weken, snel de bloedsuikerniveaus laten dalen bij patiënten met diabetes mellitus type 2. Deze trainingsvorm maakt het, volgens de onderzoekers, voor deze patiënten gemakkelijker om aan de trainingsrichtlijnen te voldoen.

Deze studie, met een kleine groep proefpersonen, bestaande uit 8 diabetici is uitgevoerd om bewijs te leveren voor het nut van trainingen op hoge intensiteit en wordt gepubliceerd in het prestigieuze Journal of Applied Physiology.

Slechts 1 minuut trainen per dag kan diabetes voorkomen

Onderzoekers van de Universiteit van Bath vroegen vrijwilligers om twee sprints van 20 seconden op een hometrainer uit te voeren, op drie dagen van de week. Na zes weken zagen de onderzoekers dat de insulinefunctie van de proefpersonen met 28% was verbeterd.

Type 2 diabetes wordt veroorzaakt door een verminderde insulinefunctie waardoor het bloedsuiker gehalte naar gevaarlijke niveaus kan stijgen. Type 2 diabetes wordt vaak veroorzaakt door een sedentaire leefstijl.

Vermoeide benen bij hartfalen

Artsen zouden niet alleen de hartspier moeten behandelen bij patiënten met chronisch hartfalen, maar ook de beenspieren met behulp van training claimen onderzoekers in een nieuw onderzoek.

Hartfalen veroorzaakt ademloosheid en vermoeidheid wat normale dagelijkse bezigheden zoals lopen flink kan belemmeren. Een onderzoeksteam van de Universiteit van Leeds heeft voor het eerst laten zien dat slecht functioneren van de beenmusculatuur gerelateerd is aan de ernst van de symptomen van hartfalen. Deze bevindingen suggereren dat dagelijkse activiteiten van patiënten met ernstig hartfalen niet alleen worden beperkt door het falende hart, maar ook door beperkingen in de beenspieren zelf.

Fit zijn is beter dan afvallen, conditie heeft grotere invloed op sterfterisico dan lichaamsgewicht

Als je je conditie op peil houdt of verbetert, zelfs als je lichaamsgewicht hetzelfde blijft of toeneemt, kan het risico op sterven verminderen. Deze bevindingen worden gepubliceerd in Circulation: Journal of the American Heart Association.

In een onderzoek met 14345 volwassen mannelijke deelnemers, voornamelijk blank en afkomstig uit de economische middenklasse of hoger, vonden onderzoekers dat het onderhouden of verbeteren van de conditie gerelateerd was aan een lager sterfterisico. Ook wanneer men correcties voor BMI toepaste. Elke vooruitgang in fitheid, (in deze studie gedefinieerd als MET of Metabolic Equivalent of Task) in een periode van 6 jaar, leidde tot een 19% lager risico op hart- en vaatziekten en een 15% lager risico op sterven ongeacht de oorzaak.

Spiervermoeidheid zit tussen de oren

Onderzoekers van de Universiteit van Zürich hebben onderzocht wat sporters al uit ervaring weten: wat tussen de oren zit speelt een sleutelrol tijdens uitputtende inspanningen die het uithoudingsvermogen testen. De onderzoekers hebben een mechanisme in de hersenen ontdekt dat een vermindering van spierprestatievermogen activeert tijdens inspannende activiteiten dat ervoor zorgt dat de fysiologische grenzen van het lichaam niet overschreden worden. Deze studie laat voor het eerst zien dat spiervermoeidheid en veranderingen in de interactie van neuronale structuren met elkaar verbonden zijn.

De mate waarin we in staat zijn om onze spieren te vrijwillig te activeren is afhankelijk van onze motivatie, wilskracht, fysieke conditie en vermoeidheidsniveau van de spieren. Vooral de laatste factor leidt tot merk- en meetbare prestatiebeperkingen. Lange tijd was het onderzoek naar spiervermoeidheid gericht op veranderingen in de spier zelf. Dit onderzoek, een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit van Zürich en ETH Zürich heeft de aandacht verlegd naar hersenonderzoek. Aangestuurd door neuropsycholoog Kai Lutz van de Universiteit van Zürich in samenwerking met Urs Boutellier van het Institute of Human Movement Sciences and Sport van ETH Zürich, ontdekten de onderzoekers de neuronale processen die verantwoordelijk zijn voor het verminderen van spieractiviteit tijdens spieruitputtende inspanning. Het derde en laatste deel van dit onderzoek, dat werd uitgevoerd door Lea Hilty als onderdeel van haar proefschrift, is gepubliceerd in het European Journal of Neuroscience.