Monthly Archives: april 2012

Wat is het beste tijdstip om te trainen?

Wat is het beste tijdstip om te trainen?

Vele factoren spelen mee in het behalen van resultaat met krachttraining. Het is duidelijk dat leeftijd, geslacht, mate van getraindheid en natuurlijk de eigenschappen van de training zelf een belangrijke invloed hebben op het trainingsresultaat. Een andere minder bekende factor die een belangrijke invloed op het trainingsresultaat kan uitoefenen is het tijdstip waarop de training plaatsvindt.

Training verbetert kwaliteit van leven bij borstkanker

Training kan helpen de kwaliteit van leven van patiënten met borstkanker tijdens behandeling te verbeteren. Een studie uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Miami keek naar de hoeveelheid fysieke activiteit en mentale/psychische gezondheid van 240 vrouwen met borstkanker die niet was uitgezaaid, en die vier tot 10 weken daarvoor een operatie hadden gehad.

De vrouwen die fysiek actief waren, waren minder depressief, hadden minder last van hevige vermoeidheid en een hogere kwaliteit van leven gedurende de verdere behandeling van borstkanker na de operatie.

Feit of Fabel: Vetverbranding begint na 20 minuten trainen

Succesvol en Effectief afvallen?

Klik hier voor de

E-Books van Fitness Science!

Feit of Fabel: Vetverbranding Begint na 20 Minuten Trainen

Vaak hoort men dat de vetverbranding pas begint na 20 minuten achter elkaar trainen. Het zou dus om op een gezonde manier af te vallen en de vetverbranding te stimuleren noodzakelijk zijn om veel meer dan 20 minuten te trainen. Echter heeft een ruime hoeveelheid onderzoek aangetoond dat om vet te verliezen, het helemaal niet noodzakelijk is om zo lang te trainen.

Fitness ter verbetering van de gezondheid

Fitness ter Verbetering van de Gezondheid

Inleiding
In de westerse samenleving nemen de zorgkosten sterk toe. Een groot deel van deze zorgkosten worden veroorzaakt door zogenaamde welvaartsziekten. Voorbeelden hiervan zijn o.a. hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas.1 De bovenstaande aandoeningen hebben enkele risicofactoren met elkaar gemeen zoals een ongezonde lichaamssamenstelling, een sedentaire leefstijl en hypertensie. Hoewel hart- en vaatziekten, diabetes en hypertensie vaak behandeld worden met behulp van medicijnen, is het vaak nodig om daarnaast de leefstijl aan te passen om te voorkomen dat er terugval plaatsvindt. Vaak speelt een actievere leefstijl hierin een grote rol.2 Echter, hoewel er een grote hoeveelheid onderzoek is verricht naar trainingseffecten op diverse gezondheidsparameters als bloeddruk en lichaamssamenstelling, blijft een specifiek advies over de aanpak en intensiteit vanuit de huisarts vaak achterwege. Gezien de toename van leefstijl gerelateerde aandoeningen in Nederland, is dit een gemiste kans. Het doel van dit artikel is om een overzicht te geven van de effecten die een regelmatig fitnesstrainingsprogramma, met daarin zowel weerstand- als cardiovasculaire training, kan hebben op de gezondheid. Hierbij zal de nadruk gelegd worden op risicofactoren als een te hoog vetpercentage en hypertensie, maar ook indicatoren voor lichamelijk functioneren als uithoudingsvermogen en spierkracht.