Monthly Archives: augustus 2012

Personal Training

Personal Training door Fitness Science. Of u nu wilt afvallen, een mooier figuur wilt krijgen of fitter en energieker wilt worden, Fitness Science heeft de meest effectieve trainingstrajecten om uw doel te behalen. De trainingen zijn ontworpen op basis van de laatste wetenschappelijke onderzoeken om maximale effectiviteit te garanderen. De begeleiding wordt verzorgd door Roderick Voordouw, Bewegingswetenschapper, Personal Trainer en oprichter van Fitness Science.

Iedere klant start met een gratis en geheel vrijblijvende intake. Hierin worden trainingsdoelen en mogelijkheden besproken, er wordt een trainingstraject opgesteld en een intake screening uitgevoerd. Deze screening zal tussentijds en na afloop van het traject herhaald worden, zodat zowel de effectiviteit en veiligheid gewaarborgd blijven en er zonodig bijgestuurd kan worden.

De trainingen worden gegeven bij Sport & Health Center Body Action Schagen. Er is gekozen voor deze locatie vanwege de moderne apparatuur en vele trainingsmogelijkheden. Personal Training is zonder meerprijs toegankelijk voor mensen die niet lid zijn van Body Action Schagen.

Geïnteresseerd in Personal training of wilt u meer informatie?

Neem gerust contact met ons op:

Info@fitness-science.nl

 

Medisch Fitness trajecten:

Naast Personal Training is het voor patiënten met hart- en vaatziekten, diabetes mellitus (type I en type II) of COPD mogelijk volledig begeleide Medisch Fitness trajecten te volgen.

-Hart- en vaatziekten

Patiënten met een doorgemaakt hartinfarct, hartfalen (decompensatio cordis), etalagebenen (claudicatio intermittens) of een andere vorm van vaatlijden worden vaak geadviseerd een gezonde leefstijl aan te houden om complicaties te voorkomen. Het Fitness Science programma voor hart- en vaatziekten is ontwikkeld om risicofactoren als overgewicht en hoge bloeddruk tegen te gaan en een blijvend gezondere leefstijl te bereiken. Naast personal training, krijgt iedere deelnemer een persoonlijk voedingsplan en worden de resultaten regelmatig bijgehouden en geëvalueerd.

-Diabetes Mellitus

Steeds meer mensen lijden aan diabetes mellitus, vooral het aantal mensen met diabetes mellitus type II, vroeger ook wel ouderdomsdiabetes genoemd, neemt sterk toe. Diabetes mellitus type II wordt meestal behandeld met behulp van medicijnen of bij ernstigere vormen met insulinespuiten. Echter wordt de bron van de aandoening hierbij niet aangepakt en kan de aandoening steeds ernstiger worden. Het Fitness Science programma voor diabetes richt zich op het verbeteren van de leefstijl en aanpakken van de risicofactoren zoals overgewicht en verminderde gevoeligheid voor insuline. Hierdoor wordt verdere progressie van de aandoening voorkomen en kan in sommige gevallen het medicijngebruik worden verminderd. Naast personal training, krijgt iedere deelnemer een persoonlijk voedingsplan en worden de resultaten regelmatig bijgehouden en geëvalueerd.

-COPD

Chronic Obstrcutive Pulmonary Disease is een verzamelnaam voor longemfyseem en chronische bronchitis en wordt veroorzaakt door chronische ontstekingsprocessen veelal als gevolg van roken. De reeds geleden schade aan de longen is helaas niet omkeerbaar. Echter naast dat stoppen met roken essentieel is om de progressie van de aandoening te stoppen, kan er nog veel bereikt worden om de gezondheid te verbeteren en verdere achteruitgang van de conditie te voorkomen. Het Fitness Science programma voor COPD richt zich op het maximaliseren van het inspanningsvermogen en vermindering van klachten. Naast personal training, krijgt iedere deelnemer een persoonlijk voedingsplan en worden de resultaten regelmatig bijgehouden en geëvalueerd.

Geïnteresseerd in een van de Medisch Fitness trajecten of wilt u meer informatie?

Neem gerust contact met ons op:

Fitness Science

Info@fitness-science.nl

KVK: 53790839

BTW nr: NL192123749B01

De Boog 75

1741MK Schagen

Afvallen in de helft van de tijd: 30 minuten vs 60 minuten

hypertofie

Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen hebben ontdekt dat 30 minuten dagelijkse training net zo effectief kan zijn om af te vallen en vet kwijt te raken als 60 minuten. Deze studie is gepubliceerd in het American Journal of Physiology.

Veertig procent van de Deense mannen hebben matig overgewicht. Gedurende 14 weken heeft een onderzoeksteam van de Faculteit Gezondheid en Medische Wetenschappen 60 te zware, maar gezonde, Deense mannen gevolgd tijdens hun pogingen om af te vallen. De helft van de mannen trainde een uur per dag terwijl ze een hartslagmeter en een calorieteller droegen. De andere groep hoefde zich slechts 30 minuten per dag in te spannen.

Fitte 50 plussers minder risico op hart- en vaatziekten

Zelfs een kleine toename in de hoeveelheid fysieke inspanning wanneer men ouder is dan 50 kan de hartgezondheid verbeteren volgens een studie uitgevoerd door onderzoekers van de afdeling Epidemiologie en Publieke Gezondheid van het University College London.

Het onderzoek laat zien dat ontstekingsprocessen in het lichaam – waarvan wordt gedacht dat die bijdragen aan hart- en vaatziekten – minder plaatsvinden bij mensen die een actieve leefstijl aannemen na pensionering in vergelijking met degenen die minder actief zijn. Hiervoor was minimaal 2,5 uur fysieke activiteit noodzakelijk waarbij de hartfrequentie hoger werd.

Tai Chi verbetert inspanningsvermogen bij COPD

Tai Chi kan gebruikt worden als een effectieve vorm van trainingstherapie bij mensen met Chronic Obstructive Pulmonary Disease, ook wel bekend als COPD. Dit werd gevonden in een nieuwe studie gepubliceerd in het European Respiratory Journal.

De resultaten uit dit onderzoek laten zien dat Tai Chi als effectieve trainingsvorm kan dienen om inspanningsvermogen en kwaliteit van leven te verbeteren van COPD patiënten en net zo effectief kan zijn als longrevalidatie therapie.

Krachttraining vermindert risico op diabetes

Trainen met gewichten vermindert bij mannen het risico op diabetes type 2. Dit blijkt uit onderzoek van de Harvard School of Public Health en de University of Southern Denmark.

De onderzoekers volgden gedurende 18 jaar 32.000 mannen, waarvan er 2300 last kregen van diabetes mellitus type 2. Van deze mannen werd bijgehouden hoeveel en wat voor training ze uitvoerden en de hoeveelheid lichamelijke (in)activiteit, zoals bijvoorbeeld t.v. kijken en consumptiegedrag dat van invloed is op de gezondheid zoals roken.

Leerlingen met gezonde hart en longen presteren beter op school

Gezonde hart en longen kunnen een grote rol spelen in de wiskunde- en leesprestaties van kinderen op de middelbare school. Dit werd gevonden in een studie waarvan de bevindingen werden gepresenteerd op de 120e Jaarlijkse bijeenkomst van de American Psychological Association.  

Cardiorespiratoire fitheid was de enige factor die consistent een positief effect had op de prestaties in wiskunde en lees testen bij zowel jongens als meisjes,” zegt co-auteur van de studie Dr. Trent A. Petrie, professor in Psychologie en directeur van het Centrum van Sportspsychologie van de Universiteit van North Texas. “Dit helpt bij het stimuleren van scholen om hun beleid te herzien wat leerlingen belemmert om met lessen lichamelijke opvoeding mee te doen.”