Monthly Archives: september 2012

Isolatie vs samengestelde oefeningen: Voor- en nadelen

Isolatie vs Samengestelde Oefeningen: Voor- en Nadelen

Krachttraining wordt veel toegepast om spierkracht te vergroten en spieren te laten groeien. Daarnaast wordt het veel gedaan door sporters ter ondersteuning van hun sportprestaties in wedstrijden. Er is dan ook veel discussie over wat voor soort oefeningen het meest effectief zijn voor welk trainingsdoel. Eerder hebben we de voor- en nadelen van trainen met vrije gewichten en machines besproken. Nu gaan we kijken naar samengestelde oefeningen tegenover isolatie oefeningen.

Zestig seconden trainen voldoende om fitter te worden

Onderzoekers van de Abertay Dundee universiteit wijst uit dat het helemaal niet nodig is langdurig te trainen om fit te worden. Zestig seconden is volgens hun voldoende.

Door proefpersonen steeds sprintjes van zes seconden te laten uitvoeren, de kortste sprint periodes die gebruikt worden in High Intensity Training (HIT) vonden de onderzoekers een verbetering inĀ sportprestatieĀ van meer dan 10% na slechts twee weken.

The Figure Challenge

Steeds meer mensen worden zich er van bewust dat om af te vallen, fitnesstraining essentieel is. Veel mensen weten echter niet hoe ze het moeten aanpakken om op een gezonde manier af te vallen en tegelijkertijd een mooier figuur te krijgen. Voor deze mensen, heeft Fitness Science het Figure Challenge traject ontwikkeld.

Het Figure Challenge traject is ontwikkeld met behulp van de laatste wetenschappelijke onderzoeken om mensen zo effectief en gezond mogelijk te laten afvallen. Dit betekent dat men afvalt door vet te verliezen en ondertussen geen spiermassa verliest, wat essentieel is om het welbekende jojo-effect te voorkomen.

Korte intensieve training beter voor gezondheid dan langdurige training

Slechts 2 minuten en 30 seconden trainen op hoge intensiteit beschermt het lichaam beter tegen risicofactoren voor hart- en vaatziekten dan langere trainingssessies op lagere intensiteit. Aldus wetenschappers op het British Science Festival.

De manier waarop het lichaam omgaat met een vetrijke maaltijd is een sterke indicatie voor het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Hoe sneller het lichaam vet kan verwerken na de maaltijd, hoe lager het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten zoals atherosclerose, waarbij vet aan de wanden van bloedvaten zich vastzet.