Monthly Archives: september 2013

Fitness bij Rugpijn: Stabilisatie Oefeningen op de Vloer of een Swiss Ball

Rugpijn is iets waar de meeste mensen mee te maken krijgen gedurende hun leven. Hoewel de meeste gevallen van lage rugpijn ook weer vanzelf over gaan zonder enige vorm van therapie, worden sommige gevallen chronisch en vereisen wel een goede aanpak. Er zijn verschillende vormen van trainingstherapie effectief gebleken. Een veel gebruikt hulpmiddel is de Swiss Ball. Er is echter discussie of oefeningen die gebruik maken van de Swiss Ball effectiever zijn in het behandelen van lage rugpijn dan dezelfde oefeningen uitgevoerd op de vloer. De volgende studie uitgevoerd door onderzoekers van de Daegu Universiteit in Zuid Korea probeert een antwoord te geven op deze discussie.

Is cardiotraining de beste manier om af te vallen?

Is cardiotraining de beste manier om af te vallen?

Bijna iedereen die die wil afvallen heeft wel eens een van de vele vormen van cardiotraining uitgeprobeerd om dat doel te bereiken. Maar is het de meest effectieve manier om af te vallen of moet men een andere oplossing zoeken om vet te verliezen?

Stretching: De voor- en nadelen van verschillende rekmethodes

stretchingStretching: De Voor- en Nadelen van Verschillende Rekmethodes

Stretching wordt veel gedaan als warming up, om het risico op blessures te verminderen en om het bewegingsbereik (Range of Motion of ROM) van spieren en gewrichten te vergroten. Hoewel men op meerdere manieren kan rekken, wordt in de praktijk vooral statisch stretchen toegepast. Andere stretching methodes zijn ballistisch stretchen, dynamisch stretchen en proprioceptive neuromuscular facilitation (PNF). Hieronder volgt een overzicht van de verschillende methodes met hun specifieke voor- en nadelen en advies wanneer deze verschillende vormen het beste kunnen worden toegepast.

Stretching Vermindert Resultaat Krachttraining

Stretchen of rekken wordt vaak gedaan voor of tijdens een training om de flexibiliteit te verbeteren, blessurerisico te verminderen en de spieren op te warmen. Hoewel onderzoek al heeft uitgewezen dat vooraf statisch stretchen geen positief effect heeft op het blessurerisico of de spieren opwarmt, waren onderzoekers geïnteresseerd in de effecten van stretching op de krachtontwikkeling op langere termijn.