Monthly Archives: oktober 2013

Het Effect van Squat Diepte op Spieractivatie

De uitvoering van een oefening is erg belangrijk voor een goed trainingsresultaat. Dit geldt zeker voor oefeningen met vrije gewichten als de squat. Een belangrijk onderdeel van een goede uitvoering van een oefening is het bewegingsbereik of Range of Motion (ROM). Om te onderzoeken wat de invloed van de ROM op de spieractivatie tijdens de squat oefening is, hebben onderzoekers de volgende studie uitgevoerd.

Krachttraining voor afvallen en vetverlies

Succesvol en Effectief afvallen?

Klik hier voor de

E-Books van Fitness Science!

Krachttraining voor afvallen en vetverlies

Hoewel het vaak wordt gezien als een trainingsvorm om de grootte en kracht van de spieren te vergroten, kan krachttraining een belangrijk onderdeel zijn in een trainingsprogramma gericht op afvallen en vetverlies. Hieronder staan verschillende redenen waarom krachttraining essentieel is tijdens het afvallen.

Spierpijn: Essentieel voor trainingsresultaat of niet?

Spierpijn: Essentieel voor Trainingsresultaat of Niet?

Spierpijn komt vaak voor na erg zware trainingen of na onbekende bewegingen. Het wordt daarom vaak gezien als een indicatie van een goede training en door sommigen als noodzakelijk voor trainingsaanpassingen in de spieren. Om deze reden wordt het, ondanks dat spierpijn de uitvoering van alledaagse taken kan beperken, door veel enthousiaste sporters in het fitnesscentrum nagestreefd. Maar kan spierpijn gebruikt worden als indicatie voor een effectieve training en is het noodzakelijk om resultaat te (blijven) halen of is het een teken van overbelasting?

Afvallen of een Betere Lichaamssamenstelling: Wat is Belangrijker?

Afvallen of een Betere Lichaamssamenstelling: Wat is Belangrijker?

Het overgrote deel van de mensen die slanker willen worden of hun gezondheid willen verbeteren, streven naar gewichtsverlies door te diëten, een goed trainingsplan of beide. Vaak stelt men als doel een bepaalde hoeveelheid gewicht kwijt te raken. Anderen gebruiken huidplooimeters of andere methoden om hun vetpercentage vast te stellen en laten de weegschaal links liggen. Maar welke van deze twee methodes geeft het beste weer of iemand zijn of haar doel aan het bereiken is?