Monthly Archives: januari 2014

Twee Weken Interval Training Gevolgd door Twee Weken Inactiviteit bij Overgewicht en Obesitas

Vrouw aan het rennen in de zon


Vrouw aan het rennen in de zonHet aantal mensen dat overgewicht of obesitas heeft neemt sterk toe in Nederland. Om af te vallen gaan veel van deze mensen naar het fitnesscentrum en voeren daar een vorm van cardiotraining of intervaltraining uit. Interval training op hoge intensiteit is uit voorgaande onderzoeken erg effectief gebleken om af te vallen en de conditie te verbeteren. In de hier beschreven studie werd niet alleen gekeken naar de effecten op het lichaamsgewicht en conditie, maar ook naar de effecten op de buikomvang. Daarnaast werd onderzocht wat de effecten van twee weken niets doen na een intensieve trainingsperiode doet met het lichaam.

Effecten van Maximale en Explosieve Krachttraining

Leg Extension oefening

Leg Extension oefeningMaximale spierkracht en het vermogen om snel spierkracht op te bouwen zijn belangrijke eigenschappen die een belangrijke rol spelen in topsport. Het is al ruime tijd bekend dat spieren zich zeer specifiek aan een training aanpassen en dat het dus moeilijk is om tegelijkertijd spierkracht, spiersnelheid en spieruithoudingsvermogen tegelijkertijd te ontwikkelen. De mate waarin verschillende krachttrainingprotocollen tot verschillen in spierkracht en snelheid leiden is minder goed bekend. Om deze reden startten onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk het volgende onderzoek.

Is krachttraining slecht voor gewrichten?

Is Krachttraining Slecht voor Gewrichten?

Een van de redenen waarom mensen huiverig zijn om krachttraining uit te voeren, zeker op hoge intensiteit, is om extra slijtage aan de gewrichten te voorkomen. Maar is dit wel terecht? De correcte term voor deze slijtage is artrose en houdt in dat de kwaliteit en dikte van het kraakbeen op het gewrichtsoppervlak afneemt. Daarnaast neemt de hoeveelheid gewrichtsvloeistof (synovia) af. Deze twee processen zorgen ervoor dat gewrichten pijnlijk kunnen worden tijdens belasting en beweging. Met name knieën, heupen, onderrug en schouders raken aangedaan.

200 Kettlebell Swings per dag voor Beginners: Case Study


Een aantal weken terug voerden we een case study uit naar de effecten van 1000 Kettlebell Swings per dag gedurende een week. Hoewel de resultaten zeer goed waren te noemen, is het uitvoeren van 1000 kettlebell swings per dag voor alleen goed getrainde mensen haalbaar. Om deze reden startte Fitness Science een case study naar de effecten en haalbaarheid van 200 kettlebell swings per dag gedurende een week. Dit waren de bevindingen:

Superset Training voor het Bovenlichaam

Supersets zijn erg geschikt om spiermassa te vergroten en de stofwisseling te versnellen en dus te helpen bij het afvallen. Bovendien kost Superset training erg weinig tijd. De training hieronder bestaat uit 6 verschillende oefeningen voor de borst, rug, schouders, biceps en triceps. De oefeningen in deze training zijn:

-Dumbbell Press en Cable Row

-Dumbbell Shoulder Press en Lat Pulldown

-Barbell/EZ curl Biceps curl en Lying Triceps Extension.

Kies voor gewichten waarmee je de eerste set van elke oefening 8-12 herhalingen kan uitvoeren en voer in totaal 3 sets per oefening uit. De opeenvolgende sets kunnen met hetzelfde gewicht uitgevoerd worden tenzij het niet meer mogelijk is om 4 of meer herhalingen uit te voeren. Let op: door de hoge intensiteit is deze vorm van training een stuk zwaarder. Blijf letten op een goede uitvoering van de oefeningen. Veel succes!