Monthly Archives: december 2015

Energieverbruik van fitnessoefeningen

BijBattle rope energieverbruik het verbeteren van de conditie en afvallen wordt veel aan conditietraining gedacht op een loopband, fiets of roeier. Sinds een aantal jaar begint men ook krachttraining toe te passen om af te vallen, maar welke oefeningen zijn daarvoor het effectiefst? Wetenschappers van de Universiteit van New Jersey zochten het voor je uit.

Squatten en deadliften voor vrouwen: hoe snel neemt spiermassa toe?

Spiergroei woman deadliftingof hypertrofie wordt gezien als een langzaam en langdurig proces. Het kan lang duren voordat de gewenste spiermassa er aan zit, zeker bij vrouwen. De toename van kracht die je in de eerste weken van trainen ziet werd voornamelijk veroorzaakt door een betere aansturing van de spieren door je hersenen. Deze vuistregel die werd opgepikt door de hele fitness- en trainingswereld is gebaseerd op een onderzoek uit 1979 en er zijn aanwijzingen dat dit niet helemaal waar is en spiergroei veel eerder begint. De studies die dit aanwijzen, geven helaas niet aan welk trainingsvolume het meest effectief is voor beginners om zo snel mogelijk spiergroei te stimuleren. Wetenschappers van de Texas Tech University zijn daarom deze studie gestart.  

Hoe kan je de lactaatdrempel of verzuringsdrempel verhogen?

Wat is de lactaatdrempel en waarom is deze belangrijk?

Delactaatdrempel verhogen lactaatdrempel is de trainingsintensiteit waarboven lactaat zich begint op te hopen in het bloed. Lactaat ontstaat uit melkzuur dat voor verzuring van de spier zorgt. (Lactaat zorgt dus niet voor verzuring, het komt voor tijdens het verzuren). Als de inspanning zwaarder is dan de aerobe (met zuurstof) energiesystemen aankunnen, stapelt lactaat zich op tegelijkertijd met de verzuring van de spier. Als de inspanning niet enorm intensief is, zal er geen melkzuur en daardoor geen lactaat ontstaan en is het lichaam prima in staat deze activiteit lang vol te houden. De lactaatdrempel ligt echter niet vast en is goed trainbaar. Hoe beter iemand getraind is, hoe hoger de inspanningsintensiteit waarop de lactaatdrempel zich bevindt. En een hogere lactaatdrempel laat langer een hoog inspannings- of trainingsniveau toe. Dit is vooral voor activiteiten waar het uithoudingsvermogen van belang is erg positief. Een hogere lactaatdrempel kan daarnaast ook helpen bij krachttraining en spiergroei.