Vetverbranding stimuleren met behulp van krachttraining

Succesvol en Effectief afvallen?

Klik hier voor de

E-Books van Fitness Science!

Vetverbranding stimuleren met behulp van krachttraining

Veel mensen die trainen in een fitnesscentrum, doen dit om af te vallen en een mooier figuur te krijgen. Vaak wordt er gedacht dat men het beste kan afvallen door middel van cardiotraining. Ook buiten het fitnesscentrum kan men vele mensen zien die willen afvallen en daarom buiten fietsen of hardlopen. Hoewel cardiotraining een uitstekend middel is om ervoor te zorgen dat er veel calorieën verbruikt worden, zeker als men op de juiste intensiteit traint, wordt krachttraining, vooral door dames, vaak over het hoofd gezien. Dit is echter een gemiste kans. Juist krachttraining zorgt ervoor dat het makkelijker wordt om vet kwijt te raken en de lichaamssamenstelling te verbeteren, omdat door krachttraining het energieverbruik in rust stijgt.

Dit heeft meerdere oorzaken, ten eerste is er herstel van de spieren nodig na krachttraining, de spieren moeten gerepareerd worden en de energie aangevuld. Er is dus sprake van naverbranding na training waar men niets meer voor hoeft te doen. De periode waarin de rustverbranding is verhoogt kan oplopen tot 38 uur na training. Voorwaarde hiervoor is wel dat er voldoende intensief is getraind.

Ten tweede neemt de ruststofwisseling toe door een toename in spiermassa ofwel hypertrofie. Spierweefsel is actief weefsel en zal, zelfs in rust, energie verbruiken waardoor vet kwijtraken makkelijker wordt. Bijkomend voordeel is dat wanneer men de spieren activeert bij een volgende training (kracht- of cardiotraining) dat er meer spieren geactiveerd kunnen worden en het energieverbruik hoger is dan in de eerste trainingen voordat er hypertrofie plaatsvond.

Krachttraining zorgt er bovendien voor dat het lichaam in rust ook meer vetten gaat verbranden. M.a.w. niet alleen de hoeveelheid energie die het lichaam verbrandt neemt toe, er wordt juist meer vet verbrandt, waardoor afvallen en het verbeteren van de lichaamssamenstelling makkelijker wordt. Een ander voordeel is dat onder invloed van krachttraining vooral het vermogen van het lichaam om abdominaal vet te verbranden verbetert, wat veel positieve effecten voor de gezondheid met zich meebrengt.

Ten slotte helpt krachttraining ook bij het krijgen van een beter figuur omdat krachtoefeningen het mogelijk maken om vrijwel alle spiergroepen van het lichaam te trainen. Indien dit op een juiste manier en intensiteit en afgestemd op het individu gebeurt, zullen alle spieren in proportie komen of blijven, waardoor men er natuurlijk en gezonder uit komt te zien.

Zie ook:

-Fitness-Science Afslank Programma voor Dames

Referenties:

-Baechle, T.R., Earle, R.W.(2008). Adaptations to Anaerobic Training Programs. Essentials of Strength Training and Conditioning.Third Edition.USA Human Kinetics.

-Kirk, E.P., Donnelly, J.E., Smith, B.K., Honas, J., Lecheminant, J.D., Baily, B.W., Jacobsen, D.J., Washburn, R.A. Minimal resistance training improves daily energy expenditure and fat oxidation. Medicine & Science in Sports & Exercise 2009, 41, 5, 1122-1129.

-Ormsbee, M.J., Thyfault, J.P., Johnson, E.A., Kraus, R.M., Choi, M.Y., Hickner, R.C. Journal of Applied Physiology 2007, 102, 1767-1772.

-Schuenke, M.D., Mikat, R.P., McBride, J.M. Effect of an acute period of resistance exercise on excess post-exercise oxygen consumption: implications for body mass management. European Journal of Applied Physiology, 2007, 86, 5, 411-417.

-Wilmore, J.H., Costill, D.L, Kenney W.L. (2008). Adaptations to resistance training. Physiology of Sport and Exercise Fourth Edition. USA. Human Kinetics.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *