Krachttraining voor afvallen en vetverlies

Krachttraining voor afvallen en vetverlies

Hoewel het vaak wordt gezien als een trainingsvorm om de grootte en kracht van de spieren te vergroten, kan krachttraining een belangrijk onderdeel zijn in een trainingsprogramma gericht op afvallen en vetverlies. Hieronder staan verschillende redenen waarom krachttraining essentieel is tijdens het afvallen.

Krachttraining kost veel energie

Krachttraining bestaat uit het verplaatsen en optillen van relatief hoge gewichten wat een behoorlijke hoeveelheid energie kost en natuurlijk essentieel is om af te vallen. De energie die de spieren nodig hebben om de gewichten te verplaatsen wordt geleverd door het anaerobe systeem. Dit systeem levert zeer snel energie, maar levert ook veel bijproducten op die moeten worden opgeruimd. Dit opruimen kost weer extra energie, wat het afvallen makkelijker maakt. De energie die nodig is bij conditietraining op lagere intensiteit wordt vooral geleverd door aerobe systemen die veel efficiënter zijn en deze afvalproducten zelfs opruimen. Met andere woorden, intensieve krachttraining vereist een hoger energieverbruik wanneer het lichaam herstelt van de training, terwijl cardiotraining op lagere intensiteit constante inspanning vereist om effectief te zijn.

Krachttraining verhoogt de stofwisseling

Wanneer krachttraining goed wordt uitgevoerd, raken spiervezels licht beschadigd wat een herstelproces in werking stelt. Tijdens dit herstelproces past de spier zich aan de training aan en neemt bijvoorbeeld spierkracht toe. Herstel en aanpassing kosten veel energie en verhogen daardoor het energieverbruik boven het normale rustniveau. Dit kan tot enkele dagen na de training aanhouden. Bovendien heeft spierweefsel constant energie nodig, zelfs wanneer het niet wordt gebruikt. Het verhogen van de spiermassa zal dan ook het dagelijks energieverbruik verhogen en daardoor helpen bij het afvallen.

Krachttraining stimuleert de vetverbranding

Krachttraining verhoogt niet alleen het dagelijks energieverbruik, maar het zorgt er ook voor dat na afloop van de training de energie meer uit vet wordt gehaald. Zoals hierboven staat wordt de energie tijdens krachttraining geleverd door anaerobe systemen die hun energie opwekken uit o.a. koolhydraten. Door regelmatig veel koolhydraten te verbranden in korte tijd, zal het lichaam koolhydraten gaan sparen voor de volgende training en ondertussen zoveel mogelijk energie opwekken uit vetweefsel.

Krachttraining voorkomt het aankomen na afvallen

Hoewel afvallen op meerdere manieren mogelijk is, zorgt het regelmatig uitvoeren van krachttraining dat spiermassa behouden blijft tijdens afvallen. Dit is belangrijk voor blijvend resultaat omdat de stofwisseling hoog blijft en het zogenaamde jojo effect hierdoor wordt voorkomen.

Krachttraining zorgt voor een atletisch uiterlijk

Een groot deel van de mensen die willen afvallen doen dit om hun uiterlijk te verbeteren. Krachttraining zorgt voor een atletisch uiterlijk en vormt de regio’s die zichtbaar worden tijdens het afvallen. Afvallen door alleen een dieet zal ook verlies in spiermassa veroorzaken waardoor vooral losse huid, aderen en botten zichtbaar worden. Het trainen van de spieren om ze op z’n minst even groot te houden zal ervoor zorgen dat het lichaam een jong en atletisch uiterlijk krijgt.

Krachttraining verhoogt de productie van groeihormoon

Krachttraining zorgt voor een verhoogde productie van groeihormoon wanneer het lichaam herstelt van de training. Groeihormoon heeft vele functies maar is over het algemeen sterk gezondheidsbevorderend. Het helpt de spieren herstellen van de training, maar repareert ook andere weefsels, wat het verouderingsproces licht vertraagt. Het stimuleert ook de vetverbranding en speelt dus een belangrijke rol tijdens het afvallen.

Trainingtips

Zoals je kan zien is krachttraining essentieel tijdens het op een gezonde en effectieve manier afvallen met blijvende resultaten. Om de effectiviteit van krachttraining te optimaliseren volgen hier verschillende tips:

-Train alle spiergroepen tijdens elke trainingssessie.

-Voer twee tot drie series per oefening uit van 8-12 herhalingen met daarbij behorende maximale weerstand of gewicht.

-Houd kort rust tussen de series (30-60 seconden)

Zie ook:

-Afvallen, Wat Werkt Wel en Wat Werkt Niet?

-Feit of Fabel: Van Krachttraining worden Vrouwen Gespierd en Zwaarder

-Spierpijn: Essentieel voor Trainingsresultaat of Niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *