Bewegen of Trainen – Gezond en Slank dag 13

bewegenGisteren hadden we het over hoe belangrijk slaap is, vandaag over iets anders dat je misschien over het hoofd ziet, maar wel veel resultaat kan bieden: Beweging.

 


 

Nu zal je misschien denken: “Hey, maar ik ben braaf gaan trainen 2-3x per week. Is dat niet genoeg?” Helaas is dit vaak niet genoeg. De meeste mensen die zittend werk hebben en met de auto naar het werk gaan bewegen onvoldoende. Zelfs een uur hard sporten in de avond kan niet een hele dag zitten compenseren. Als je actief werk hebt, dan kan het nog steeds nuttig zijn, maar is het minder noodzakelijk.

Het grootste verschil tussen bewegen en trainen is de intensiteit of zwaarte waarmee je beweegt. Van trainen wordt je als je het goed doet moe. Bewegen kan je lang volhouden en put je niet snel uit. Als je goed traint zal je hijgen, bij bewegen is dit juist niet de bedoeling. Trainen zorgt voor aanpassingen in fitheid en kracht, bewegen zorgt juist voor extra bloedsomloop en daardoor sneller herstel. Uiteraard verbrandt je er ook calorieën mee, dus afvallen wordt ook makkelijker. Een van de mooiste voordelen is dat het kan helpen stress te verminderen, zeker als je in een mooie omgeving in de buitenlucht gaat wandelen of fietsen.

Hoeveel is dan genoeg? De Nederlandse Norm Gezond Bewegen zegt dat 30 minuten op 5 dagen elke week voldoende is. En je ziet hier al behoorlijk resultaat mee, zeker als je het combineert met 2-3x per week trainen en gezond eten.

Kortom vooral mensen met een zittend beroep doen er goed aan iedere dag of in ieder geval 5 dagen in de week in totaal 30 minuten te wandelen of fietsen. Probeer dit in je leven te plannen. Misschien kan je vaker de fiets pakken ipv de auto om naar je werk te gaan of boodschappen te doen.  Doe na het avondeten even een wandeling door je buurt. Laat de hond wat uitgebreider uit. Daar wordt de hond ook blij van.

Denk er weer over na en probeer als het nodig is weer een stapje te zetten. Tot morgen!

Zie ook:

-Waarom conditietraining? – Gezond en Slank dag 7

-Waarom krachttraining? – Gezond en Slank dag 4

-Afslank Programma voor Dames

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *