Gezonde leefstijl: stappen zetten, vasthouden en doorgaan – Gezond en Slank dag 31

Gezonde leefstijlDe afgelopen maand ging natuurlijk over gezonder en slanker worden, en natuurlijk hoe je dit op verschillende vlakken stap voor stap kan bereiken. Het belangrijkste daarin was niet om het perfect te doen, maar om het beter te doen dan je eerst deed en die stap te behouden in je leefstijl. Dit levert meer resultaat op langere termijn dan het zoveelste crash dieet. Maar wat waren de stappen die je kon nemen naar een gezonde leefstijl?

 

 

Training:

Twee tot drie keer per week krachttraining voor al je spiergroepen gecombineerd met intensieve conditietraining of interval training.

Je zal sterker en fitter worden. Bovendien bouw je wat extra spierweefsel op wat enorm helpt bij het afvallen. Daarnaast zal je een stuk meer energie hebben, beter slapen en je over het algemeen beter voelen.

Hoe kan je stappen blijven zetten? Je hoeft niet meteen vaker of langer te gaan trainen, maar regelmatig de gewichten hoger zetten bij krachttraining en harder werken tijdens de conditie- of intervaltraining zijn belangrijk om nog sterker, fitter en gezonder te worden.

Je kan dit doen in elk fitnesscentrum, maar ook Bootcamp blijft een goede combinatie van kracht en conditietraining. Als je weet wat je doet kan je het ook thuis met lichaamsgewichtoefeningen zoals opdrukken en squatten.

Beweging:

Regelmatig bewegen zorgt natuurlijk voor een hoger energieverbruik en helpt bij het afvallen. Het zorgt er ook voor dat je minder gejaagd en gestresst voelt. Wandelen, fietsen, zwemmen zijn allemaal goede alternatieven en kies de optie die het makkelijkst voor je is. Streef naar vijf dagen per week 30 minuten per dag te bewegen. Maar onthoud dat als je dit eerst niet deed en je het op twee of drie dagen weet te doen, dit al een goede stap is.

Voeding:

Er is enorm veel te zeggen over voeding. Maar stappen zetten om gezonder te eten zijn het belangrijkst. Zorg dat je essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt met alles wat je eet. En zorg dat je zo min mogelijk eet waar vrijwel geen essentiële voedingsstoffen in zitten. Het weglaten van onnodige voedingsmiddelen zal er al voor zorgen dat je afvalt. Als je deze weet te vervangen door voedingsmiddelen met goede voedingswaarde bewijs je je gezondheid een grote dienst.

Slaap:

Tijdens slaap herstelt ons lichaam van de inspanning gedurende de dag en verwerken onze hersenen alle ervaringen. Het is essentieel voor onze gezondheid. Zorgen dat je 7-9 uur onafgebroken goede slaap hebt is dan ook belangrijk. Let daarbij op caffeine, felle beeldschermen die je wakker maken en met name mobieltjes, zware maaltijden en alcohol vlak voor het slapen gaan.

En ten slotte waarom doe je het allemaal?

Om nieuwe stappen naar een gezonde leefstijl als gewoonte te krijgen moet je ze, afhankelijk van hoe moeilijk ze zijn, 18-254 dagen volhouden. Dit lukt alleen als je het voor jezelf doet. Jij moet het belangrijk genoeg vinden en als het even kan plezier in hebben om het te doen. Dan pas wordt het echt onderdeel van je nieuwe leefstijl. Dus doe het voor jezelf, niet voor een ander.

Ik wens jullie veel succes en plezier bij het krijgen van een gezonde leefstijl. Blijf stappen zetten en dan kom je er vanzelf. Ik wil jullie ook bedanken voor de leuke reacties op deze video’s. Mocht je een video gemist hebben of andere video’s willen bekijken, dan kan dat op mijn Youtube kanaal Fitness-Science. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer!

Zie ook:

-Wat is ongezonde voeding? – Gezond en Slank dag 11

-Kleine stapjes maken – Gezond en Slank dag 8

-Waarom conditietraining? Gezond en Slank dag 7

-Wat is gezonde voeding? – Gezond en Slank dag 6

-Waarom krachttraining? – Gezond en Slank dag 4

-Afslank programma voor dames

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *