Interval training de shortcut naar resultaat? – Gezond en Slank dag 17

Interval trainingConditietraining is erg belangrijk. Het is goed voor hart en bloedvaten en het helpt vet verbranden en dus afvallen. Maar het kost veel tijd. Moet je per se een uur hardlopen voor goed resultaat? Nee er is een kortere route en dat is interval training.

 

 

Interval training is een vorm van conditietraining waarbij periodes van zware inspanning afgewisseld worden met periodes van herstel. Je kan bijvoorbeeld denken aan 30 seconden zo hard mogelijk rennen afgewisseld met  30 seconden joggen.

Ten opzichte van conditietraining op een tempo zoals één stuk hardlopen heeft intervaltraining een paar grote voordelen. Ten eerste het geeft net zoveel of betere resultaten dan conditietraining wat betreft toenames in uithoudingsvermogen en vet verbranding. Je wordt er heel erg snel heel erg fit van en het helpt enorm met afvallen. En ten tweede, het kost veel minder tijd voor hetzelfde resultaat als normale conditietraining.

“Dit is te mooi om waar te zijn, wat is het addertje onder het gras?” Zal je misschien denken. De voorwaarde is wel, dat je hard traint tijdens de zware intervallen. Het hele idee achter interval training is dat je het lichaam een zware inspanning vraagt waardoor het zo erg schrikt dat de trainingsaanpassingen ook groot zijn. Zoals ik in een eerdere video al zei: “Je moet goed hijgen van de training, dan past het lichaam zich aan en behaal je resultaat.”

Allemaal leuk en aardig maar hoe doe je dan een effectieve interval training?

Zoals je in het filmpje kan zien was ik er behoorlijk moe van geworden. Ik had hier een klein veldje dus de sprintjes waren kort maar de rust dus ook. Maar behalve dat je er goed van gaat hijgen, waar moet je op letten?

-Ten eerste zorg dat je veilig kan trainen en dat de ondergrond stevig en vlak is.

-Ten tweede zorg ervoor dat je geen last hebt van verkeer of dat jij lastig bent voor het verkeer. Jij moet voluit kunnen trainen zonder zorgen.

-Ten derde zorg ervoor dat als je net hiermee begint je minstens net zolang rustperiodes hebt als dat de inspanningsperiodes duren. Dus als je 10 seconden sprint, dat je minstens 10 seconden rust hebt. De training die ik liet zien was op een klein voetbalveld, maar op een normaal groot voetbalveld zal dit eerder 20-30  seconden om 20-30 seconden zijn, wat zeer goed is om mee te beginnen.

-Blaas jezelf niet op bij de eerste sprint. Voor optimaal effect heb je wel 6-10 intervallen nodig. Als je bij de eerste al helemaal uitgeput bent, wordt het een verschrikkelijke training die je niet wil herhalen. Bovendien jezelf opblazen kan altijd nog bij de laatste sprint voor extra resultaat.

-Duizeligheid of misselijkheid  zijn tekenen dat je moet stoppen met trainen.

-6-10 intervallen is meestal genoeg. Ofwel 5 minuten tot 15 minuten.

-2-3x per week is voldoende voor een goed resultaat.

Kortom interval training is een simpele methode om veel resultaat te halen als je je maar goed inzet.

Veel succes en tot morgen!

Zie ook:

-Bewegen of trainen – Gezond en Slank dag 13

-Waarom conditietraining? – Gezond en Slank dag 6

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *