Spierpijn – Gezond en Slank dag 16

spierpijnVelen van jullie zullen er last van hebben gehad; spierpijn een of twee dagen na het trainen. Maar is het goed of moet je het vermijden? Kan je door trainen met spierpijn? En wat kan je doen om spierpijn te verminderen of te voorkomen?

 

 

Spierpijn krijg je na intensieve trainingen of na bewegingen die je minder vaak maakt. Het wordt veroorzaakt door hele kleine scheurtjes in de spieren waardoor er een ontstekingsreactie ontstaat in de spier. Hierdoor kan de spier iets opgezwollen zijn en is de spier een beetje pijnlijk.

Meestal zal je van een nieuw trainingsschema één of twee keer spierpijn krijgen en daarna niet meer. Dit betekent niet dat de training niet meer effectief is, maar het is geen goede indicatie voor een effectieve training. Maar als je het hebt is het wel verstandig minder hard te trainen, omdat de spier nog niet helemaal herstelt is en je natuurlijk geen blessures wil.

Is de spierpijn heel erg dan kan je beter niet ermee door trainen en het herstel afwachten. Maar bij minder spierpijn kan je prima trainen, als je het maar ietsjes rustiger aan doet waar dit nodig is. Spieren waar je geen last van hebt kan je natuurlijk wel gewoon trainen.

Om spierpijn te voorkomen of te verminderen kan je een paar dingen doen:

-Ten eerste voldoende eiwitten binnenkrijgen na de training zodat het herstel snel kan beginnen.

-Ten tweede geen alcohol op trainingsdagen. Alcohol stopt het spierherstel omdat het lichaam het belangrijker vindt om eerst de alcohol op te ruimen dan spierschade. Alcohol zorgt dus voor minder resultaat en langer pijn in de spieren.

-Ten slotte maakt stilzitten de spierpijn vaak erger. Het bewegen van de spieren waarin je pijn voelt zorgt voor extra bloedsomloop in deze spieren waardoor ze sneller herstellen. Dit kan natuurlijk wandelen of fietsen zijn voor beenspieren, maar ook een lichtere training kan erg goed helpen. Gebruik hierbij jouw eigen inzicht en gevoel.

Dit was hem weer voor vandaag. Veel succes en tot morgen!

Zie ook:

-Bewegen of trainen? – Gezond en Slank dag 13

-Alcohol en de effecten daarvan – Gezond en Slank dag 9

-Waarom conditietraining? – Gezond en Slank dag 7

-Waarom krachttraining – Gezond en Slank dag 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *