Stress verminderen – Gezond en Slank dag 30

stress verminderenStress, iedereen heeft er wel eens last van, maar te veel stress is natuurlijk slecht voor de gezondheid. Wat kan je doen om stress te verminderen?

 

 

Stress betekent spanning of druk. Er worden dingen van je gevraagd en dat levert druk op waar je mee moet omgaan. Dit is heel normaal en gezond. Het wordt pas een probleem als je er niet mee weet om te gaan. Dan bouwen gezondheidsklachten zoals hoge bloeddruk, of slechter herstel en slechtere slaap zich op.

Om daar wat aan te doen moet je eerst begrijpen hoe stress werkt. Je kan het zien als een balans. Aan de ene kant heb je de belasting of stressor. En aan de andere kant staat jouw inschatting van de stressor en jouw draagkracht.

Is het een kleine stressor die ruim binnen jouw draagkracht valt, is er niets aan de hand. Is het één hele grote stressor of wat ook vaak voorkomt een opstapeling van vele kleine dan kan het je draagkracht overschrijden. Daarnaast kan ook jouw inschatting van het probleem onnodige stress opleveren. Bijvoorbeeld als je denkt de problemen niet aan te kunnen terwijl je dat eigenlijk prima kan, levert dat onnodig stress op.

Er zijn dus 3 kanten waar je aan kunt werken. De eerste is aan de kant van de stressor. Kan je die verkleinen of helemaal uitschakelen. Misschien heb je collega die je constant opzadelt met extra werk, maar je kan het extra werk er eigenlijk niet bij hebben. Dan is het verstandig dat extra werk te schrappen daarmee de bron van stress.

De tweede kant waar je aan kunt werken is de inschatting van de stressor. Hoe groot schat je het probleem in? Proberen om jezelf wat minder druk te maken om zaken waar je niets aan kunt doen is de eerste tip. Als je er niets aan kunt doen, heeft je druk maken al helemaal geen zin. Ten tweede, stel je hebt een belangrijk examen of beoordeling binnenkort. Ga je niet druk maken om het feit dat er een beoordeling komt, zorg ervoor dat je er wat aan gaat doen. Als je er een groot ding van gaat maken, verlam je jezelf en blijft het groot. Deel het op in deelproblemen en ga er wat aan doen. Zodra de problemen in jouw ogen kleiner worden, zal de balans meer richting jouw draagkracht kantelen en stress verminderen.

Ten slotte jouw draagkracht. Hoeveel jij dus zelf aan kunt. Door te gaan trainen, wordt je fitter en kan je beter geconcentreerd werken. Door voor een goede nachtrust te zorgen neemt je draagkracht enorm toe. Zoals je ziet is een gezonde leefstijl essentieel voor jouw draagkracht.

Ik zeg niet dat je alle problemen of stressoren hiermee de baas kunt, sommige dingen heb je gewoon niet in de hand en soms gebeuren er erge dingen in het leven. Maar veel dingen heb je ook wel in de hand en jij bent enige die ermee om moet gaan. Dan kan je net zo goed proberen er zo min mogelijk last van te krijgen.

Veel succes en tot morgen!

Zie ook:

-Bewegen of trainen – Gezond en Slank dag 13

-Slaap en slaapgebrek – Gezond en Slank dag 12

-Waarom conditietraining? – Gezond en Slank dag 7

-Waarom krachttraining? – Gezond en Slank dag 4

-Afslank programma voor dames

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *