Vertraagt je stofwisseling na je 30e? – Gezond en Slank dag 24

Een gezond gewicht hebben en houden is veel makkelijker als je jong bent, maar na je 30e vertraagt je stofwisseling en wordt het moeilijker. Helaas niets aan te doen of is er wat anders aan de hand?

 

 

Je stofwisseling en daarmee hoeveel energie je iedere dag nodig hebt is van verschillende dingen afhankelijk. Op twee hiervan kan je een grote invloed uitoefenen. Hoeveel je beweegt en hoeveel spierweefsel je hebt.

Er is geen magische reden waarom je opeens na je 30e zou moeten aankomen. Wat wel vaak gebeurt rond je 30e, is dat men minder gaat sporten of er helemaal mee sport en minder gaat bewegen, door werk of drukte in en om het gezin. En dit zonder dat de voeding op de lagere activiteit wordt aangepast zodat je aankomt.

Als je minder gaat sporten, zal je spierweefsel kwijtraken. Spierweefsel heeft continu energie nodig ook als het niets doet. Als je dus hetzelfde blijft eten kom je aan. Deze afname van spierweefsel en stofwisseling heeft dus niets te maken met het ouder worden, maar met leefstijl.

Zorgen dat je spieren fit en sterk blijven kan je stofwisseling nog jaren hetzelfde laten zijn. Zelfs op hoge leeftijd is het mogelijk om spiermassa op te bouwen en de stofwisseling te versnellen om te helpen bij het afvallen.

Kortom blijf krachttraining doen om je spieren te behouden. Blijf daarnaast voldoende bewegen en doe je conditietraining. Zo blijf je makkelijker op gewicht en daalt je stofwisseling veel minder of je laat hem zelfs stijgen.

Veel succes en tot morgen!

Zie ook:

-Krachttraining bij vrouwen – Gezond en Slank dag 21

-Vetverbranding? Dan minstens 20 minuten trainen of niet? – Gezond en Slank dag 19

-Afslank programma voor Dames

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *