Waarom conditietraining? – Gezond en Slank dag 7

Conditietraining is voor veel mensen het eerste waaraan ze denken als ze gezonder en slanker willen worden. Maar waar moet je op letten, wat kan je het beste doen en waar is het allemaal goed voor?

 

 

Conditietraining verbetert zoals de naam al aangeeft je conditie en maakt je fitter. Natuurlijk verbrandt je met conditietraining behoorlijk wat calorieën waardoor je afvalt, maar je lichaam leert er ook beter vet door te verbranden. Hierdoor verbrandt je de hele dag tijdens alle andere activiteiten makkelijker vet, schommelt je bloedsuikerspiegel minder en heb je dus minder snel honger. Dit zal ervoor zorgen dat je minder snel snoept en maakt het vasthouden aan je gezonde voedingspatroon een stuk makkelijker.

Een ander woord voor conditietraining is cardiotraining, wat training voor het hart betekent. Andere belangrijke effecten van conditietraining zijn dan ook een daling van de bloeddruk, je hart gaat rustiger kloppen in rust en het pompt meer bloed per hartslag in je bloedvaten.

Waar moet je op letten en wat moet je doen om deze effecten te krijgen? Ten eerste moet je een vorm van conditietraining uitkiezen die je leuk vindt en die bij je past. Als je het leuk vindt hou je het makkelijker en langer vol en dat zorgt voor blijvend resultaat. Daarnaast is niet iedere vorm geschikt voor iedereen. Lang hardlopen raad ik bijvoorbeeld af als je meer dan 100kg weegt. De impact die je bij elke stap moet verwerken is niet goed voor de knieën. Heb je juist knieproblemen kan een crosstrainer of roeitrainer een goed alternatief zijn. Qua effectiviteit maakt het niet enorm veel uit of je voor hardlopen, roeien, fietsen, crosstrainen of iets anders kiest. De manier waarop je het doet wel.

Om het meeste effect te behalen moet je wel hard genoeg trainen. Maar wat is hard genoeg? Je kan een hartslag meter kopen om dat in de gaten te houden maar ook dat is niet helemaal een betrouwbare indicatie om te kijken of je hard genoeg traint. Je ademhaling is dat wel. Zodra je goed gaat hijgen en niet meer goed kan praten begint het trainen. Als je net begint moet je nog net een halve tot hele zin kunnen uitspreken tijdens de training. Ben je al wat verder gevorderd moet je misschien maar enkele woorden kunnen zeggen. Als je nog een heel gesprek kunt voeren tijdens de conditietraining is het geen training en loop je trainingseffect mis.

Hoe lang moet je conditietraining doen voor het beste resultaat? Afhankelijk van of je net begint en hoe fit je al bent is 2x per week 10-30 minuten voldoende. Kan je langer dan 30 minuten, had je harder je best kunnen doen voor extra effect.

Ga hier lekker mee aan de slag, zorg dat je hard en netjes traint, veel plezier en tot morgen!

Zie ook:

-Trainen – Gezond en Slank dag 2 

-Waarom Krachttraining? – Gezond en Slank dag 4

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *