Waarom krachttraining? – Gezond en Slank dag 4

Ik kreeg de vraag waarom krachttraining zo belangrijk is als je slanker en gezonder wilt worden. Is conditietraining niet veel belangrijker om calorieën te verbranden? Dus vandaag gaan we het hebben over het belang van krachttraining.

 

Het is waar dat je met conditietraining een hoop calorieën kan verbranden, maar krachttraining heeft andere voordelen. Eigenlijk heb je wat afvallen betreft 3 keer plezier van je training. Ten eerste kost de training zelf natuurlijk energie, wat helpt bij het afvallen. Ten tweede kost het herstel relatief veel energie vanwege de schade die spieren oplopen bij goede training (geen zorgen dit kan geen kwaad maar is juist positief). Spierweefsel loopt tijdens krachttraining wat schade op dat hersteld moet worden en als het even kan sterker gemaakt moet worden. Ten derde, als je wat meer spierweefsel hebt, neemt de hoeveelheid energie die je nodig hebt in rust toe. Spierweefsel is actief weefsel dat veel energie nodig heeft voor goed onderhoud. Dit stopt niet in rust en dus val je eigenlijk af als je niets doet.

Kortom samen met de herstelwerkzaamheden die je lichaam na een krachttraining moet doen kost krachttraining veel energie, ook op dagen dat je niet traint. Dit maakt afslanken een stuk makkelijker.

Ook voor de gezondheid is krachttraining vrijwel essentieel. In tegenstelling tot conditietraining zorgt het ervoor dat alle spiergroepen fitter en sterker worden. Daarnaast wordt de bloeddruk lager en bovendien neemt de dichtheid en kwaliteit van de botten toe.

Maar zorgt krachttraining er niet voor dat je juist groter wordt? Nee, sterker nog omdat de dichtheid van spieren veel hoger is dan die van vet, is 1kg spierweefsel een stuk minder ruimte in dan 1 kg vet. Als je dus vet kwijtraakt en spierweefsel opbouwt wordt je dus als het ware kleiner.

Kortom, krachttraining is enorm belangrijk of je nou wil afvallen, gezonder wil worden of beide.

Veel succes en tot morgen!

Zie ook:

-Diëten werkt! Niet… – Gezond en slank dag 3

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *