Alleen training niet genoeg voor mensen met een zittend beroep

Een goede fysieke conditie is een onderdeel van een goede gezondheid en om deze te verbeteren is het aan te raden om op verschillende dagen in de week te trainen. Hoewel het mogelijk is om gezonder te worden door alleen te trainen, geven lange periodes van inactiviteit ook extra risico voor de gezondheid.

Vroeger was het niet geheel duidelijk hoe deze twee extremen in fysieke (in)activiteit zich tot elkaar verhielden. Compenseert de tijd doorgebracht in het fitnesscentrum de tijd zonder fysieke activiteiten, of zijn er andere methodes nodig om inactiviteit te verminderen? De antwoorden op deze vragen werden gezocht in een studie gepubliceerd door de afdeling Biologie van Fysieke Activiteit van de Universiteit van Jyväskylä.

In deze studie werden 27 Finse mannen en vrouwen, volwassenen en ouder, gedurende twee dagen vergeleken. Op de eerste dag voerden de deelnemers een vorm van fysieke activiteit uit en op de tweede dag helemaal niets. Door de spieractiviteit en de hartfrequentie te meten, ontdekten de onderzoekers dat hoewel 30-150 minuten fysieke activiteit het energieverbruik verbeterde, de spierinactiviteit niet verminderde, m.a.w. de proefpersonen zaten nog steeds even veel. Er waren ook geen verschillen tussen mannen en vrouwen.

Bovendien ontdekten de onderzoekers dat het energieverbruik gemeten door de hartfrequentie, hoger was in de oudere deelnemers dan bij de jongeren. Dit betekent dat de ouderen op een hogere intensiteit bewegen in het dagelijks leven dan de jongeren vanwege hun lagere maximale zuurstofopname.

In de studie werd de activiteit van de quadriceps gemeten. Als een van de belangrijkste bewegingsspieren van het lichaam, geven deze essentiële informatie over onze trainingsgewoontes. De resultaten lieten zien dat de spieren ongeveer 70% van de dag inactief zijn, onafhankelijk of er fitness training is uitgevoerd of niet. Het gevaar hiervan, is dat de vetstofwisseling bijvoorbeeld bijproducten kunnen veroorzaken die een negatieve invloed op de gezondheid hebben. Hierdoor willen de onderzoekers benadrukken dat het zeer belangrijk is om te letten op de hoeveelheid fysieke activiteit en training en om zo min mogelijk tijd zittend door te brengen.

Bron: Fitness Science

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *