Core Training: TRX Pushup vs Push Up vs Crunch

TRX Training

Het trainen van de Core ofwel de spieren van de buik, flanken en onderrug wordt gezien als een zeer belangrijk onderdeel van fitness trainingen en sportspecifieke trainingen. Veel verschillende trainingsattributen zijn ontwikkeld zoals de Bosu Ball, de Swiss Ball of de TRX Suspension Trainer. Echter worden de buik- en onderrugspieren ook geactiveerd bij reguliere buikspieroefeningen en vervullen ze een stabiliserende functie tijdens oefeningen als opdrukken. Om te bekijken welke vorm van training de buikspieren het meeste belast, hebben onderzoekers van de Auburn University (Montgomery VS) de volgende studie uitgevoerd.

 

Wat hebben de onderzoekers gedaan?

De onderzoekers vroegen 15 gezonde mannen en vrouwen om drie verschillende oefeningen uit te voeren. Deze oefeningen waren de normale Push-Up vanaf de grond ofwel opdrukken, de Crunch en de TRX-Push-Up (zie foto). De oefeningen werden in willekeurige volgorde uitgevoerd door alle proefpersonen en de gemiddelde activiteit van de rechte buikspieren (m. rectus abdominis) tijdens de oefeningen werd gemeten met behulp van EMG apparatuur. De EMG data werd gerelateerd aan de maximale activiteit die de proefpersonen konden genereren in hun buikspieren.

Wat waren de resultaten?

De resultaten van de studie staan weergegeven in onderstaande figuur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zowel opdrukken in de TRX Suspension Trainer als de standaard Crunch activeerden de buikspieren sterker dan regulier opdrukken. Er waren geen significante verschillen in spieractivatie tussen de Crunch en de TRX Push-Up.

 

Wat concludeerden de onderzoekers?

De onderzoekers concludeerden dat de TRX Push Up en de Crunch de rechte buikspieren even sterk activeerden en als alternatieven voor elkaar gebruikt kunnen worden.  

 

Wat betekent dit in de praktijk?

De Crunch en de TRX Push Up zijn vrijwel even effectief wat betreft training van de rechte buikspieren. Deze oefeningen kunnen op dat vlak als alternatieven voor elkaar worden gezien. Echter de activiteit van de schuine buik- en onderrugspieren zijn niet gemeten in dit onderzoek. Het is zeer goed mogelijk dat de TRX Push Up hierin effectiever is dan de reguliere Crunch. 

 

Referenties

-Snar, R.L., Esco, M.R., Witte, E.V., Jenkins, C.T., Brannan, R.M. Electromyographic Activity of Rectus Abdominis during a Suspension Push-Up Compared to Traditional Exercises. Journal of Exercise Physiology Online 2013, 16, 3.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *