Enkele minuten training voor verhoogd calorieverbruik de rest van de dag

Om hun figuur te verbeteren gaan veel mensen trainen, maar meestal hebben ze minder zin in zeer zware trainingen. Volgens veel wetenschappers en fitnessprofessionals is dit een gemiste kans omdat zware trainingen meer calorieën verbranden en dus meer effect hebben bij het verbeteren van de lichaamssamenstelling. In een nieuwe studie hebben wetenschappers gevonden dat men tot wel 200 caloriëen per dag extra kan verbranden met behulp van in totaal slechts 2,5 minuten training per dag, zolang deze trainingsperiodes worden afgewisseld met inspanningen op lage intensiteit. De bevindingen van dit onderzoek kunnen ervoor zorgen dat mensen tijdgebrek niet meer als obstakel zien, doordat effectieve trainingen ook binnen 25 minuten kunnen worden afgerond.

Onderzoekers van de Colorado State University en de University of Colorado Medical Campus vergeleken het dagelijks energieverbruik van vrijwilligers op twee verschillende dagen. Op de ene dag voerden ze sprint interval training op een hometrainer uit en de andere dag werd gebruikt als controle dag. De resultaten lieten een opvallende toename in energieverbruik zien op de dag dat er getraind werd, ondanks de zeer korte periode van inspanning.

Hoewel andere studies al hadden laten zien dat interval training fitheid en prestatievermogen sterk kan doen toenemen, was er weinig bekend over de invloed op energieverbruik.

Om dit te onderzoeken kregen de proefpersonen een op hun afgestemd dieet gedurende drie dagen om ervoor te zorgen dat ze precies genoeg voedingsstoffen binnenkregen. Na deze drie dagen leefden ze in een afgesloten ruimte. Met deze ruimte kon de uitgeademde lucht worden geanalyseerd zodat het energieverbruik kon worden gemeten.

De vrijwilligers verbleven twee dagen in de kamer en aten volgens het voorgeschreven dieet en bewogen niet veel. Op een van de dagen voerden ze de sprint interval training uit waarin ze vijf sprints van 30 seconden maximaal vermogen moesten uitvoeren afgewisseld met vier minuten herstel waarbij de fiets vrijwel geen weerstand leverde.

Op de dag dat de vrijwilligers de training uitvoerden verbrandden ze 200 kcal meer dan op de rustdag, ondanks dat ze slechts 2,5 minuut inspanning leverden. Hoewel de onderzoekers aangeven dat ze op basis van deze gegevens nog niet kunnen concluderen dat de proefpersonen zouden afvallen indien ze dit vaker deden, kan wel worden aangenomen dat het voldoende is om in ieder geval op gewicht te blijven. “Het verbranden van meer dan 200 calorieën een aantal keer per week is zeker voldoende om die 1 tot 2 pond die veel Amerikanen per jaar aankomen eraf te houden,” zeggen de onderzoekers.

Het volhouden van de noodzakelijke inspanning op de juiste intensiteit gedurende de 30 seconden is het grootste obstakel en moeilijk uit te voeren zonder professionele hulp, waarschuwen de onderzoekers. “Jezelf zodanig motiveren is erg moeilijk, om dit succesvol toe te passen buiten een laboratorium is door een professionele personal trainer in te huren.”

Bron: Fitness Science

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *