Fysieke training vergroot leervermogen kinderen

Het stimuleren van fysieke activiteit en fysieke training van jonge schoolkinderen kan leerprestaties verbeteren volgens recent onderzoek. Italiaanse onderzoekers volgden 138 kinderen van 8-11 jaar oud, waarvan mentale tests waren afgenomen onder verschillende condities met of zonder fysieke activiteit.

“Leraren klagen regelmatig over kinderen die hun concentratie verliezen na langdurige instructies,” zegt Maria Chiara Gallotta, eerste auteur van de studie en werkzaam voor de Universiteit van Rome. “De belangrijkste elementen van leren en ontwikkeling zijn aandacht en concentratie. Onze studie onderzocht het verband tussen inspanning en de aandacht- en concentratieniveaus van schoolkinderen.” De bevindingen worden gepubliceerd in de komende editie van Medicine & Science in Sports & Exercise.

Tijdens een periode van drie weken werden de kinderen gevraagd om drie examens af te leggen van elk 50 minuten. Voor de eerste test hadden de kinderen allemaal een vorm van fysieke inspanning uitgevoerd. Voor de tweede test hebben ze alleen schooltesten uitgevoerd. En vóór de derde test hebben ze zowel fysieke inspanning als een mentale schooltest uitgevoerd. Alle testen zijn zo ontworpen dat er een goede inschatting gemaakt kon worden van het concentratievermogen, de snelheid waarmee de kinderen antwoorden en natuurlijk of de antwoorden goed waren.

De kinderen presteerden het beste nadat ze of fysieke inspanning of de mentale schooltest hadden uitgevoerd, maar minder goed als deze gecombineerd werden voor de examens. De verwerkingssnelheid van informatie steeg met 9% na een vorm van mentale ‘inspanning’ en 10% na fysieke inspanning. Echter na een combinatie van beide voorafgaand aan het examen daalde deze met 4%.

De resultaten voor concentratie waren gelijkwaardig, eerst een mentale test verbeterde de concentratie met 13% terwijl fysieke activiteit de kinderen 10% beter deed concentreren. De twee interventies samen waren minder effectief met slechts 2% verbetering in concentratie.

De auteurs leggen uit dat de lagere scores in de gecombineerde conditie verklaard kunnen worden door een toename in stress doordat de kinderen gevraagd werd om zowel hun lichaam als geest in dezelfde tijdspanne te trainen.

Galotta: “Onze bevindingen suggereren dat verschillende vormen van inspanning verschillende positieve effecten kunnen hebben bij schoolkinderen op hun cognitieve prestaties. Hoewel meer onderzoek noodzakelijk is om verdere conclusies te trekken, geloven wij dat dit onderzoek bewijs levert dat het stimuleren van fysieke activiteit in schooltijd vele voordelen heeft.”

Bron: Fitness Science

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *