Het omkeren van veroudering: 50 jarigen die net zo fit zijn als 20 jarigen

Wie is er fitter: een 20 jarige die de meeste tijd op de bank voor de tv doorbrengt of iemand van 50 die een actief en sportief leven leiden? Nieuw onderzoek van het K.G. Jebsen Center of Exercise in Medicine van de Noorse University of Science and Technology, levert bewijs dat iemand van 50 niet minder fit hoeft te zijn als iemand van 20. Cruciaal hiervoor is de juiste hoeveelheid training op de juiste intensiteit volgens de onderzoekers van het K.G. Jebsen Center.

Trainingsfanaten van middelbare leeftijd die ontmoedigt raken door de effecten die veroudering op hun algehele fitheid zou hebben kunnen gerust ademhalen door het onderzoek van het K.G. Jebsen Center. Fysieke activiteit en training hebben een veel grotere invloed op de fitheid dan de leeftijd en daarom kan een 50 jarige net zo fit of zelfs fitter zijn dan een sedentaire 20 jarige stelt Ulrik Wisloff, directeur van het Jebsen Center en hoofdonderzoeker van de studie.

Deze studie toont aan dat wanneer de intensiteit van de training hoger wordt, het risico op metabool syndroom, een belangrijke risicofactor voor diabetes type 2, beroerte en hart- en vaatziekten.  “De fysieke conditie is de belangrijkste factor wanneer men de algehele gezondheid beoordeelt.” zegt Stian Thoresen Aspenes, die onlangs is gepromoveerd voor zijn onderzoek bij het K.G. Jebsen Center.

In Aspenes’ proefschrift over het verband tussen de maximale zuurstofopname, fysieke activiteit en training en risicofactoren voor hart- en vaatziekten werden gegevens van 4631 gezonde mannen en vrouwen geanalyseerd om verschillen in fitheid vast te stellen tussen verschillende leeftijdsgroepen. Uit de resultaten bleek waar kleinschaligere studies al aanwijzingen voor gaven; jong zijn is niet het belangrijkste als het om fit zijn gaat. De gegevens lieten bovendien zien dat de minst fitte personen, er wat betreft hart- en vaatziekten het slechtst aan toe waren. Deze personen hadden een hogere bloeddruk en hogere cholesterol waardes.

De studie laat zien dat 50 jarigen net zo fit kunnen zijn als 20 jarigen die niet veel trainen. Maar hoeveel training en op welke intensiteit is nodig om fitheid te behouden tijdens het ouder worden? In de studie wordt geconcludeerd dat intensiteit belangrijker is dan duur om de maximale zuurstofopname en kort door de bocht de fitheid op peil te houden. Bovendien hebben ze gekeken naar de voordelen van interval training op hoge intensiteit, waarin minimaal 4 korte periodes (gemiddeld 4 minuten) op zeer hoge intensiteit trainen werden afgewisseld met evenveel periodes inspannen op lagere intensiteit. Deze aanpak, ook wel 4×4 interval training genoemd, is een snelle en effectieve manier om de algehele fitheid te verhogen volgens het Jebsen Center.

Dit is erg interessant voor fitnessfanaten maar ook voor mensen die het risico op hart- en vaatziekten willen verminderen is dit goed nieuws. De onderzoekers vonden bijvoorbeeld dat vrouwen die een lage zuurstofopname hadden (<35,1ml/kg/min) 5 keer zoveel kans hadden op cardiovasculaire risicofactoren vergeleken met vrouwen die wel fit waren (>40,8ml/kg/min). Mannen hadden zelfs 8 keer zoveel risico op deze risicofactoren als ze een lage zuurstofopname hadden (<44,2ml/kg/min) vergeleken met de fitte mannen (>50,5ml/kg/min).

De studie laat zien dat actief blijven trainen erg belangrijk is voor alle leeftijdsgroepen. Zelfs als men in de jeugdjaren actief en fit was, moet men actief blijven op latere leeftijd om van de gezondheidsvoordelen te blijven profiteren. Echter alleen actief blijven is niet genoeg, het moet wel op een intensiteit gebeuren die hoog genoeg is.

Bron: Science Daily

Referenties:

-Aspenes, S.T., Nilsen, T.I.L., Skaug, E.A., Bertheussen, G.F., Ellingsen, Ø., Vatten, L., Wisløff, U. Peak Oxygen Uptake and Cardiovascular Risk Factors in 4631 Healthy Women and Men. Medicine & Science in Sports & Exercise, 2011, 43, 8, 1465.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *