Korte intensieve training beter voor gezondheid dan langdurige training

Slechts 2 minuten en 30 seconden trainen op hoge intensiteit beschermt het lichaam beter tegen risicofactoren voor hart- en vaatziekten dan langere trainingssessies op lagere intensiteit. Aldus wetenschappers op het British Science Festival.

De manier waarop het lichaam omgaat met een vetrijke maaltijd is een sterke indicatie voor het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Hoe sneller het lichaam vet kan verwerken na de maaltijd, hoe lager het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten zoals atherosclerose, waarbij vet aan de wanden van bloedvaten zich vastzet.

In een onderzoek onder leiding van Dr Stuart Gray van de Universiteit van Aberdeen, werden proefpersonen gevraagd om in totaal 2 minuten en 30 seconden intensief te trainen. De intervallen waren slechts 30 seconden lang en tussen de intervallen was er 4 minuten rust. Tijdens de 30 seconden interval moesten de proefpersonen zich maximaal inspannen. Na deze training kregen de proefpersonen een vetrijke maaltijd.

Vergeleken met dezelfde maaltijd zonder training vooraf bleek dat de hoeveelheid vet in het bloed 33% lager was met training vooraf. Wanneer de proefpersonen op lagere intensiteit trainden was de hoeveelheid vet slechts 11% lager in vergelijking met de situatie zonder training.

Dr Gray: “Hoewel langere training op matige intensiteit het lichaam kan helpen beschermen tegen hart- en vaatziekten, laten de resultaten van onze studie zien dat interval training op hoge intensiteit een effectievere methode is om de gezondheid te verbeteren en tegelijkertijd minder tijd kwijt te zijn aan training. Dit is van groot belang, aangezien tijdsgebrek de belangrijkste reden is om niet te gaan sporten voor de meeste mensen.”

“We onderzoeken op dit moment hoe lang de effecten van deze kortdurende intervaltrainingen aanhouden. Hierdoor kunnen we bepalen hoe vaak ze moeten worden uitgevoerd om de gezondheidseffecten te kunnen behouden. Onze eerste gegevens wijzen erop dat men op de meeste dagen van de week deze training moet uitvoeren.”

Bron: Fitness Science

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *