Krachttraining vermindert visceraal vet en chronische ontstekingsprocessen

Krachttraining kan visceraal buikvet en de concentraties van verschillende ontstekingsfactoren beïnvloeden. Dit werd geconcludeerd in een literatuurstudie gepubliceerd in de juli uitgave van Obesity Reviews.

Dr. Barbara Strasser, van de Universiteit voor Gezondheidswetenschappen, Medische Informatica en Technologie in Hall, Oostenrijk en haar collega’s voerden een literatuur onderzoek uit om de effecten van krachttraining op abdominale obesitas, visceraal vet en ontstekingsreacties vast te stellen. Hiervoor werden de resultaten van 28 verschillende studies gebruikt, waarin de effecten van krachttraining waren onderzocht en vergeleken met een niet trainende controlegroep of een trainingsgroep die aerobe conditietraining uitvoert met of zonder een energiebeperkend dieet.

Over het algemeen vonden de onderzoekers dat sommige hoewel sommige studies een vermindering in visceraal vet vonden, het fysiologische effect van de trainingen niet geheel duidelijk was. Echter vonden de meeste studies wel dat krachttraining de opbouw van visceraal vet vertraagt.

Rustniveaus van C-reactive proteïne waren significant lager na een periode van krachttraining, onafhankelijk van gewichtsverlies. C-reactive proteïne wordt geproduceerd door de lever en door vetcellen. Te hoge concentraties van C-reactive proteïne veroorzaken een hoger risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes mellitus type 2.

Krachttraining verbeterde ook de adiponectine en leptine concentraties, twee hormonen die een belangrijke rol in de vetverbranding en energiehuishouding spelen, waardoor de stofwisseling weer normaal gaat functioneren.

“Hoewel sommige studies significante verminderingen in visceraal vet laten zien, is het onduidelijk of deze afnames tot merkbare fysiologische verbeteringen leiden en of ze onafhankelijk zijn van de effecten van het voedingspatroon,” schrijven de auteurs. “Echter op basis van de verdere effecten van krachttraining, concluderen we dat het een effectieve methode is om de ontwikkeling van  abdominale obesitas en ontstekingsgerelateerde aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes type 2, te vertragen of zelfs geheel te voorkomen.”

Bron: Fitness Science

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *