Leerlingen met gezonde hart en longen presteren beter op school

Gezonde hart en longen kunnen een grote rol spelen in de wiskunde- en leesprestaties van kinderen op de middelbare school. Dit werd gevonden in een studie waarvan de bevindingen werden gepresenteerd op de 120e Jaarlijkse bijeenkomst van de American Psychological Association.  

Cardiorespiratoire fitheid was de enige factor die consistent een positief effect had op de prestaties in wiskunde en lees testen bij zowel jongens als meisjes,” zegt co-auteur van de studie Dr. Trent A. Petrie, professor in Psychologie en directeur van het Centrum van Sportspsychologie van de Universiteit van North Texas. “Dit helpt bij het stimuleren van scholen om hun beleid te herzien wat leerlingen belemmert om met lessen lichamelijke opvoeding mee te doen.” 

De onderzoekers verzamelden gegevens van vijf middelbare scholen in Texas van totaal 1211 studenten, waarvan 54% meisjes en 46% jongens.  

Hoewel voorgaande onderzoeken al een verband hebben gevonden tussen fysieke fitheid en academische prestaties, onderzocht deze studie ook een aantal andere mogelijke invloeden, waaronder zelfvertrouwen en sociale ondersteuning. Daarnaast werd ook eventuele invloed van socio-economische status en zelf-gerapporteerd leervermogen van de studenten meegenomen. 

Naast cardiorespiratoire fitheid, was sociale ondersteuning gerelateerd aan betere leesscores bij jongens volgens de studie. Voor meisjes was een hogere body mass index de enige andere voorspeller voor hogere scores op de leestests. Zowel voor jongens als meisjes, was cardiorespiratoire fitheid de enige factor in de studie die verband hield met scores op de wiskunde testen. “De vondst dat een hogere BMI bij meisjes verband hield met betere scores op het leesexamen lijkt contra-intuïtief, echter is gebleken uit voorgaande studies dat overgewicht een vrij kleine rol speelt bij de prestaties bij deze testen, terwijl fitheid dat juist wel is,” zegt Petrie.  

“Omdat dit een longitudinale studie is, kunnen de resultaten worden gezien als risicofactoren voor slechte prestaties op wiskunde- en leestests op de middelbare school,” zegt Pertrie. “Dit is essentieel als we effectieve programma’s willen ontwikkelen die een succesvolle educatie ondersteunen.”

Bron: Science Daily

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *