Rekken hindert resultaat krachttraining

Rekken wordt door veel sporters uitgevoerd om leniger te worden en om blessures te voorkomen. Er is dan ook veel onderzoek uitgevoerd naar verschillende vormen van rekken en de effecten op lenigheid en blessurepreventie, met wisselende uitkomsten. Waar tot op heden geen onderzoek naar is gedaan, is hoe spierkracht zich ontwikkelt wanneer er gedurende een periode van krachttraining de spieren ook gestretcht worden. Om deze reden hebben wetenschappers een onderzoek opgezet naar het effect van verschillende strekprotocollen tijdens krachttraining op de ontwikkeling van spierkracht en de concentratie van een spierversterkend hormoon IGF-1.

Wat hebben de onderzoekers gedaan?

De onderzoekers rekruteerden een groep van 30 jonge mannen die regelmatig krachttraining uitvoerden en lieten ze 10 weken lang een trainingsprogramma van acht oefeningen uitvoeren op een intensiteit waarmee 8 herhalingen per serie mogelijk waren. Hoewel het krachttrainingsprogramma voor iedereen hetzelfde was, werden de deelnemers wat betreft stretchprotocol ingedeeld in 3 groepen. De eerste groep voerde statische stretching uit voor elke krachttrainingssessie als warming up. De tweede groep voerde voor elke serie van elke oefening een statische rekoefening uit. De laatste groep voerde geen enkele vorm van rekken uit en diende als controle groep.

Wat waren de resultaten?

Na 10 weken training waren de deelnemers in de controle groep in alle oefeningen sterker geworden. De deelnemers in de twee stretchgroepen hadden ook een toegenomen spierkracht, maar slechts in een beperkt aantal oefeningen. Er was geen verschil in concentratie IGF-1 tussen de verschillende groepen, echter liet de controle groep als enige hier wel een significante toename in zien.

Wat concludeerden de onderzoekers?

De onderzoekers concludeerden dat geen stretching uitvoeren voor de krachttraining effectiever was in het vergroten van spierkracht en spieraanpassing in vergelijking met stretching voorafgaand aan of tijdens de krachttraining.

Wat betekent dit in de praktijk?

Statisch stretchen voor of tijdens krachttraining zal het trainingseffect belemmeren. Het is effectiever om geen stretching uit te voeren.

 

Referentie:

-Bastos, B., Lucia, C., Humberto, M. et al. Chronic Effect of Static Stretching on Strength Performance and Basal Serum Igf-1 Levels. Journal of Strength & Conditioning Research, in druk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *