Snel afvallen of langzaam? Wat is beter?

obese man

obese manVolgens de huidige richtlijnen van diëtisten is het beter om langzaam af te vallen om resultaat te behouden dan om snel af te vallen. Aangezien hier vrijwel geen wetenschappelijke onderbouwing voor te vinden is zijn onderzoekers uit Australië een grootschalig onderzoek gestart naar de invloed van het afslank tempo op het behoud van het uiteindelijke resultaat. In dit artikel staat wat ze gedaan hebben en wat hun bevindingen waren:

Wat hebben de onderzoekers gedaan?

Voor deze grootschalige studie werden 200 proefpersonen met een BMI van 30-45 (obesitas). De proefpersonen werden willekeurig verdeeld over twee groepen: Een langzaam en geleidelijk afvallende groep die gedurende 36 weken een calorie beperkt dieet volgden en de snel afvallende groep die gedurende 12 weken een streng calorie beperkt dieet volgden. Wanneer de proefpersonen na afloop van deze periodes meer dan 12,5% van hun oorspronkelijke gewicht kwijt waren geraakt (het streven was 15%), werd begonnen met de tweede fase van het onderzoek. In totaal waren 189 deelnemers in de eerste fase voldoende afgevallen om in te stromen in de tweede fase. In deze fase volgden de proefpersonen een zogenaamd onderhoudsdieet gedurende 144 weken. Uiteindelijk werd vergeleken hoeveel procent van het verloren gewicht de proefpersonen weer terugkregen tijdens de onderhoudsfase.

Wat waren de resultaten?

De resultaten staan weergegeven in de figuren hieronder

Snel en Langzaam Gewichtsverlies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 1: Gewicht tijdens onderzoeksfase 1.

 

Snel en langzaam gewichtsverlies tijdens fase 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 2: Gewicht tijdens onderzoeksfase 2.

 

Percentage succesvol afvallen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 3: Percentage deelnemers dat doelstelling afvallen behaalde aan het einde van onderzoeksfase 1.


De deelnemers in de groep die snel gewicht verloor, vielen uiteraard sneller af en lijken langzamer weer aan te komen tijdens de tweede fase van het onderzoek, maar er waren geen significante verschillen tussen beide groepen. Wel was een significant groter deel van de groep die snel gewicht verloor in staat om 15% van hun startgewicht kwijt te raken.

Wat concludeerden de onderzoekers?

Op basis van de resultaten van deze studie concludeerden de onderzoekers dat er geen verschil zit in het terugkrijgen van gewicht dat snel of langzaam is kwijt geraakt. Wel zagen ze een verschil in het aantal mensen dat de doelstelling aan het einde van onderzoeksfase 1 het doel van 15% van het startgewicht kwijtraken hadden behaald. Ze raadden dan ook aan om de richtlijnen van diëtisten hierop aan te passen.

Wat betekent dit in de praktijk?

-De snelheid waarmee gewicht wordt verloren maakt geen verschil in het risico of de snelheid waarmee men weer aankomt.

-Het lichaamsgewicht en lichaamssamenstelling is een resultaat van de leefstijl. Wanneer men na een dieet met calorietekort weer doorgaat met de oorspronkelijke leefstijl zal men ongeacht het voorgaande dieet weer aankomen.

-Het permanent toepassen van een gezond voedingspatroon zodat het verloren vet eraf blijft is een effectievere oplossing.

Zie ook:

-Effectief Afvallen en Vet Verbranden

Referenties

-Purcell, K., Sumithran, P., Prendergast, L.A., Bouniu, C.J., Delbridge, E., Proietto, J. The effect of rate of weight loss on long term weight management: a randomised controlled trial. The Lancet Diabetes & Endocrinology 2014, in druk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *