Te veel zitten kost jaren van ons leven

Volgens een nieuwe studie is te veel zitten een serieuze bedreiging voor onze gezondheid. Maar wanneer we minder dan 3 uur per dag zitten, kan ons een extra twee jaar opleveren. Het verminderen van tv kijken, – wat de meeste zittend doen, tot onder de twee uur per dag, kan het leven met een 1,4 jaar verlengen. Deze nieuwe bevindingen verschijnen binnenkort in het online tijdschrift BMJ Open.

Volwassenen brengen 55% van hun tijd sedentair of inactief door. Mensen die een sedentair leven leiden, met lange periodes van onafgebroken zitten, hebben een sterk toegenomen risico op diabetes mellitus en sterfte aan hart- en vaatziekten of beroerte. De nieuwe studie, onderzoekt de andere kant van de medaille, door te kijken naar wat de voordelen zijn van een minder sedentaire levensstijl.

“Zitten is een risico factor, maar geen ziekte,” zegt Dr. Peter Katzmarzyk. Hij werkt voor het Pennington Biomedical Research Center van de Louisiana State University. “Het is te vergelijken met obesitas en het heeft bijna even grote effecten op de gezondheid als roken,” zegt hij.

“We zitten tijdens het eten en staan over het algemeen niet veel op,” zegt hij. “We moeten dit proberen om te draaien en zitten uit ons leven zien te krijgen.” Sommige bedrijven vervangen standaard bureaus en stoelen voor loopband bureaus of bureaus waaraan je kan staan. In plaats van een collega een email te sturen, ga met degene praten. En meetings kunnen ook lopend worden uitgevoerd in plaats van zittend om een tafel,” zegt hij.

De onderzoekers gebruikten gegevens van de National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) van 2005-2006 en 2009-2010 om te zien hoeveel tijd volwassenen voor de tv en zittend doorbrengen. Ze analyseerden ook vijf studies waarin werd gekeken naar zit-tijd en voortijdige sterfte met daarin totaal 167.000 volwassenen.

Op basis van deze gegevens schatten de onderzoekers in hoeveel invloed zitten heeft op populatieniveau. “Deze bevindingen ondersteunen een toenemende hoeveelheid bewijs van de mogelijke gezondheidsproblemen die voorkomen wanneer we teveel zitten,” zegt Dr. Scott Kahan, directeur van het National Center for Weight and Wellness in Washinton D.C.

“Onafhankelijk van gewicht, hoeveelheid fysieke activiteit en alle andere factoren die kunnen leiden tot gezondheidsproblemen op langere termijn, neemt de kans toe op deze gezondheidsproblemen naarmate we meer tijd zittend doorbrengen.” zegt hij.

Dr. Garry Sigman, directeur van het programma voor kinderen met obesitas van het Loyola University medisch centrum in Maywood is het met hem eens. “We zijn geëvolueerd van een situatie waarin we veel moesten lopen en niet stil zitten om te overleven, maar tegenwoordig zitten we steeds meer en dat is ongezond om meerdere redenen.”

“Wanneer we bewegen voelen we ons beter,” zegt Sigman. Zijn advies: Als je een kantoorbaan hebt, neem een wandeling tijdens de lunch. “Als je veel zit in je vrije tijd vanwege bijvoorbeeld hobby’s, probeer dan een meer actieve leefstijl aan te nemen door regelmatig te wandelen of te fietsen.

Bron: Fitness Science

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *