Trainen om Kerstmis te overleven

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Glasgow zou de traditionele Kerstwandeling kunnen helpen om de hoeveelheid vet in het bloed te verminderen. Deze studie, in opdracht van de British Heart Foundation (BHF) vonden de onderzoekers dat inspanning en training de structure van vet in het bloed doet veranderen, waardoor het lichaam ze makkelijker kan verwerken en kwijtraakt.

Het was al langer bekend dat een training van 30 minuten of meer het aantal vetdeeltjes of lipiden in het bloed doet verminderen. Dit effect kan tot wel twee dagen na de training aanhouden, echter het is nog onduidelijk hoe dit precies gebeurt.

Dr. Jason Gill, leidde de kleinschalige studie waarin mannen met overgewicht werden gevraagd om twee uur op een loopband te lopen. De snelheid waarmee de lipiden in het bloed werden aangemaakt en afgebroken werd gemeten voor en na de training.

De onderzoekers vonden dat hoewel de training de productie van bloedlipiden niet vertraagde, het wel de snelheid waarmee ze werden verwijderd uit de bloedsomloop deed toenemen. De bloedlipiden zijn van twee bronnen afkomstig, uit het voedsel en uit de lever, die de vetvoorraden in circulerende lipiden kan omvormen.

Lipiden zijn essentieel voor het lichaam, maar te hoge concentraties van sommigen types in de bloedsomloop kunnen nadelig zijn voor de gezondheid. Een te hoge concentratie LDL cholesterol verhoogt het risico op een hartaanval of beroerte.

Dr. Gill zegt: “We kunnen het lipiden niveau in het bloed zien als het waterpeil in een bad. Om het waterpeil te laten zakken kan je de kraan dichtdraaien, of de afvoer groter maken om het water sneller af te voeren. Ditzelfde geldt voor de lipiden, er kan minder geproduceerd worden, of meer worden afgebroken.”

“Ons onderzoek laat zien dat training werkt aan de grootte van de ‘afvoer’ van dit proces en het vermogen van het lichaam om vetten af te breken vergroot zodat dit sneller kan plaatsvinden. We denken dat dit gebeurt onder invloed van structurele veranderingen in de lipiden, waardoor ze gemakkelijker uit het bloed verwijderd kunnen worden. “

“Het lipiden verlagende effect van iedere training houdt enkele dagen aan, wat aangeeft dat het belangrijk is om regelmatig te trainen, of in ieder geval regelmatig actief te zijn om gebruik te maken van dit voordeel.”

Professor Jeremy Pearson, adjunct medisch directeur van de BHF zegt: “Dit was een kleinschalige studie en meer onderzoek is noodzakelijk om deze bevindingen te bevestigen. Het geeft ons echter wel aanwijzingen over hoe sommige effecten van training zoals afvallen en verminderd risico op hart- en vaatziekten, kunnen plaatsvinden. Waar geen twijfel over mogelijk is, is dat regelmatig lichamelijk actief zijn grote voordelen voor onze gezondheid heeft.

“Gedurende de Kerstperiode eten en drinken velen meer dan gewoonlijk. Het is dus belangrijk om dit te compenseren met gezonde gewoontes. De Kerstwandeling, een goede traditie in veel families, is een stap in de goede richting. En, aangezien de voordelen van training enkele dagen aanhouden na de inspanning, heeft zelfs een laatste sprint naar de Kerstboom om de cadeaus op te halen grote voordelen.”

Bron: Medical Xpress 

Referenties:

-Al-Shayji, I.A.R., Caslake, M., Gill, J.M.R. Effects of Moderate Exercise on VLDL, and Intralipid Kinetics in Overweight/Obese Middle-Aged Men. American Journal of Physiology Endocrinology and Metabolism, 2011, in druk.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *