Wat is Effectiever? BOSU, T-Bow of Trainen op een Stabiele Ondergrond

Fitness oefeningen uitvoeren op een instabiele ondergrond is erg populair geworden in de afgelopen jaren. De Swiss Ball, Bosu Balance Trainer of de T-Bow zouden spieractiviteit in stabiliserende spiergroepen vergroten. Om deze reden wordt geclaimd dat trainen op een instabiele ondergrond effectiever is in het vergroten van spierkracht, dan het uitvoeren van dezelfde oefeningen op een vaste ondergrond. Wetenschappers van de Universiteit van Valencia in Spanje wilden deze theorie onderzoeken en vergeleken trainingseffecten op verschillende instabiele trainingshulpmiddelen met oefeningen op de vloer.

Wat hebben de onderzoekers gedaan?

De onderzoekers rekruteerden 30 gezonde mannen die minstens één jaar ervaring hadden met krachttraining, maar geen ervaring met het trainen op instabiele ondergronden. De deelnemers werden getest op maximale kracht met een 1RM bankdruk test en krachtuithoudingsvermogen met een opdruk test. De deelnemers werden willekeurig verdeeld over drie groepen van elk 10 deelnemers. Een groep zou gaan trainen met de BOSU Balance Trainer, een groep met de T-Bow en de laatste groep trainde op de vloer en fungeerde als controle groep. De deelnemers voerden drie series van 10 maal opdrukken uit per training. Als de deelnemers meer dan 10 keer konden opdrukken werd er gewicht toegevoegd totdat ze maximaal 10 herhalingen konden uitvoeren. Elke groep trainde twee keer per week gedurende acht weken.

Wat waren de resultaten?

De resultaten van de studie staan weergegeven in Figuur 1 en 2.

 

Figuur 1: Effecten op het maximaal aantal keer opdrukken.

 

Figuur 2: Effecten op 1RM bankdruk kracht.

Er werden geen significante verschillen gevonden tussen de verschillende groepen in zowel krachtuithoudingsvermogen en maximale kracht.

Wat concludeerden de onderzoekers? 

De onderzoekers concludeerden dat omdat er geen significante verschillen tussen de verschillende trainingsmethoden werd gevonden, de trainingsmethoden even effectief zijn en in ieder geval effectief ingezet kunnen worden om reeds behaalde trainingsresultaten te onderhouden. De onderzoekers benadrukten daarbij dat trainen op een instabiele ondergrond bewezen nuttig is voor het versterken van de core en als therapeutische trainingsmethode. (Voor meer informatie zie ook dit artikel)

Wat betekent dit in de praktijk?

Het uitvoeren van oefeningen op een instabiele ondergrond leidt niet tot een extra toename in krachtuithoudingsvermogen of maximale kracht in vergelijking met trainen op een stabiele ondergrond. Echter worden de trainingsresultaten ook niet gehinderd en kan het nuttig zijn om tegelijkertijd de core te versterken of als trainingshulpmiddel voor therapeutische doeleinden.

Referenties:

-Chulvi-Medrano, I., Martínez-Ballester, E., Masiá-Tortosa, L. Comparison of the effects of an eight-week push-up program using stable versus unstable surfaces. The International Journal of Sports Physical Therapy 2012, 7, 6, 586-594.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *