Zestig seconden trainen voldoende om fitter te worden

Onderzoekers van de Abertay Dundee universiteit wijst uit dat het helemaal niet nodig is langdurig te trainen om fit te worden. Zestig seconden is volgens hun voldoende.

Door proefpersonen steeds sprintjes van zes seconden te laten uitvoeren, de kortste sprint periodes die gebruikt worden in High Intensity Training (HIT) vonden de onderzoekers een verbetering in sportprestatie van meer dan 10% na slechts twee weken.

HIT bestaat uit korte zeer intensieve sprints waardoor men vergelijkbare resultaten behaalt als met langdurige cardiotraining. HIT kost echter veel minder tijd en heeft daardoor een lager risico op blessures.

Het doel van het onderzoek was om de effectiviteit van extreem korte sprints op zeer hoge intensiteit te testen op goed getrainde triatleten die in de subtop meedraaien. Aan het begin van het onderzoek, werden de proefpersonen gevraagd om 10km zo snel mogelijk te fietsen op een zelf gekozen tempo. De proefpersonen werden verdeeld over twee groepen, de eerste groep voerde twee weken lang, drie HIT sessies per week uit. De andere groep ging door met hun reguliere training.

Alle zes HIT sessies bestonden uit 10 sprints van zes seconden waarin voluit moest worden gefietst, afgewisseld met één minuut rust. Er werd dus slechts één minuut in totaal getraind en 10 minuten herstel aangeboden per sessie.

Na de periode van twee weken werden de proefpersonen weer getest door zo snel mogelijk 10km te fietsen. De HIT groep was in staat dit 10% sneller te doen, dan vóór de trainingsperiode, terwijl de controle groep geen verandering liet zien.

Hoofdauteur van de studie Dr. Jogn Baraj, legt uit dat deze sterke verbetering in fitheid wordt veroorzaakt doordat het lichaam beter met lactaat leert omgaan.

“Veel sporters hoor je na een wedstrijd klagen over verzuring door melkzuur in hun lichaam. Hiermee bedoelen ze vaak lactaat, wat zich inderdaad ophoopt in het bloed tijdens intensieve inspanning. Echter zorgt lactaat niet voor verzuring, het is een brandstof die het lichaam in staat stelt om langer op hogere intensiteit te werken.”

“Aan het einde van een wedstrijd zit het bloed vaak vol met lactaat omdat het lichaam het niet snel genoeg kan verwerken, maar het is slechts toeval dat dit op hetzelfde moment plaatsvindt als dat de spieren verzuren en minder kracht kunnen leveren.”

“In deze studie hebben we gevonden dat HIT ervoor kan zorgen dat lactaat minder snel opstapelt en het lichaam er dus beter mee kan leren omgaan. Dit zorgt voor een verbetering in sportprestatie in vrijwel alle sporten.”

Bron: Fitness Science

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *