Afvallen: Wat werkt wel en wat werkt niet?

Afvallen: Wat Werkt Wel en Wat Werkt Niet?

Afvallen staat al jaren op nummer 1 in het lijstje met veelvoorkomende goede voornemens. Ook vlak voor de zomer willen veel mensen weer een poging wagen af te vallen om goed voor de dag te komen op het strand. Men probeert van alles uit, van verschillende diëten, trainingsschema’s, vetverbranders tot saunabanden en trilplaten. Om duidelijkheid te scheppen over wat werkt en wat niet werkt of niet gezond is volgt hier een overzicht en een video met bijbehorende uitleg.

 

Wat werkt wel?

1. Gezonde voeding
Veel mensen denken dat ze gezond eten, slechts weinigen eten echt gezond. Het lichaam heeft de juiste hoeveelheid voedingsstoffen nodig om optimaal te functioneren en natuurlijk voldoende calorieën. Uiteraard moet men om af te vallen minder eten dan men verbruikt, maar het is belangrijker ervoor te zorgen dat alle vitaminen, mineralen en bouwstoffen binnen te krijgen. Hierdoor kan het lichaam optimaal functioneren en ook beter vet verbranden.

2. Een goede combinatie van kracht- en cardiotraining
Wanneer men meer energie verbruikt dan men binnenkrijgt, valt men af. Door training verbruiken we niet alleen energie, ook optimaliseren we de energiehuishouding en dus ook de vetverbranding. Dit helpt zelfs bij het afvallen wanneer we niet trainen. Bovendien zorgt krachttraining ervoor dat we geen spiermassa kwijtraken tijdens het afvallen en wordt het jojo effect voorkomen.

3. Veel en regelmatig bewegen
Naast training om het lichaam in vorm te krijgen, is het ook belangrijk om het lichaam te activeren door regelmatig een stuk te wandelen of fietsen. Ook dit zal een positief effect hebben op het energieverbruik en afvallen. Bovendien helpen wandelen en fietsen het lichaam sneller herstellen van training en het verminderen van stress.

4. Voldoende rust en slaap
Hoewel iedereen bij afvallen denkt aan minder eten of meer bewegen, zijn rust en vooral slaap essentieel voor het afvallen. Door te weinig slaap kan het lichaam onvoldoende herstellen en zal het eerder spierweefsel afbreken.
Wat werkt niet of is slecht voor de gezondheid?

1. Diëten
Diëten, ongeacht wat het principe is, zijn in het beste geval een tijdelijke oplossing waarbij men afvalt. Stopt men met het dieet en worden de oude eetgewoontes weer opgepakt komt men net zo hard of vaak harder weer aan. De slechtere vormen van diëten, zorgen daarbij voor een verlies van spiermassa en werken zo het jojo effect in de hand.

2. Langdurige cardiotraining
Hoewel men zeker kan afvallen door veel cardiotraining te doen en daarbij de conditie kan verbeteren, kan veel cardiotraining voor spierafbraak zorgen. Dit voornamelijk door de te grote aanmaak van stresshormonen. Een combinatie met een dieet versterkt dit effect. Daarnaast verhindert cardiotraining herstel zolang de training duurt. Het is verstandiger om intensievere cardiotraining minder lang uit te voeren. De tijd die je uitspaart geeft het lichaam de gelegenheid te herstellen.

3. Vetverbranders
Er zijn enkele vetverbranders die een bewezen effect hebben en veilig zijn. De effecten hiervan zijn echter klein, maar kunnen worden gebruikt in combinatie met goede training. Een voorbeeld hiervan is groene thee extract. De vetverbranders die wel erg goed werken zonder verdere training of voeding, kunnen gevaarlijk zijn en zijn verboden in Nederland. (Efedra)

4. Saunaband
Er zijn verschillende programma’s waarbij men een saunaband om het middel bind en daarmee gaat trainen. De warmte zou de vetcellen onder de band laten vrijkomen waardoor men op die plek vet verliest. Helaas bepaalt het lichaam zelf waar het vet wordt opgeslagen en waar het wordt weggehaald, dus dit werkt niet. De warmte zorgt er hoogstens voor dat er tijdelijk minder vocht opgeslagen wordt rond de buik. Als men al afvalt met deze methode, komt dat door de training, maar die is net zo effectief met als zonder band om de buik.

5. Trilplaten
Over trilplaten worden vele dingen geclaimd en er wordt ook veel onderzoek naar gedaan. Echter net als bij de saunaband heeft trainen met een trilplaat geen toegevoegde waarde op de training zelf wat betreft afvallen. M.a.w. hoeveel je afvalt wordt bepaalt door de training. Aan de andere kant, als je het leuk vindt om te doen, kan het ook geen kwaad.

Conclusie:
Er bestaan helaas geen wondermiddelen. Wanneer men wil afvallen moet men dat zelf doen. De meest effectieve methode blijft het volgen van een goed fitnessprogramma met kracht- en cardiotraining, gecombineerd met goede voeding, voldoende beweging en voldoende slaap.

Zie ook:

-Effectief Afvallen en Vet Verbranden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *