Feit of Fabel: Als ik tijdens een oefening mijn onderrug voel moet ik stoppen met trainen

Feit of Fabel: Als ik tijdens een oefening mijn onderrug voel moet ik stoppen met trainen

Bij sommige oefeningen, vooral bij buikspieroefeningen, maar ook bij vrije oefeningen als de squat, kan het voorkomen dat men tijdens het uitvoeren ervan de onderrug voelt. Veel mensen denken dat dit slecht is voor de rug en daardoor vermeden moet worden. Dit is een vreemde gedachte aangezien iedere andere spier tijdens het trainen wel gevoeld mag worden omdat deze dan getraind wordt. Er is dan ook niets mis met de onderrugspieren te voelen tijdens een oefening. Sterker nog, wanneer men eerder de onderrug voelt tijdens bijvoorbeeld buikspieroefeningen, betekent dit dat de onderrugspieren waarschijnlijk te zwak zijn.

Zolang het bij de ‘spieren voelen’ blijft is er niets aan de hand. Doet de onderrug echter pijn tijdens het trainen is er natuurlijk wel iets mis. Het is voor vrijwel iedereen aan te raden om de spieren van de onderrug goed te trainen. Zo zal de onderrug minder of niet meer gevoeld worden tijdens de training, waardoor men zich beter kan concentreren op de spieren waarvoor de oefening bedoeld is.

Bovendien zorgen sterkere spieren in de onderrug doorgaans voor meer stabiliteit van de wervelkolom en daardoor een lager risico op het ontwikkelen van rugklachten. Ten slotte geeft een sterkere en stabielere onderrug het lichaam meer kracht bij andere oefeningen, zodat er ook beter getraind kan worden. Kortom, ook deze stelling kan gezien worden als een hardnekkig fabel in de fitnesswereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *