Feit of Fabel: Spiergroei start na de eerste krachttraining sessie?

Feit of Fabel: Spiergroei start na de eerste krachttraining sessie?

Veel mensen komen naar het fitnesscentrum om grotere of beter zichtbare spieren te krijgen en voeren daarvoor intensieve krachttraining uit. Meestal merken ze dat de gewichten binnen enkele weken opgevoerd kunnen worden of dat de startgewichten steeds makkelijker worden. Echter van enige spiergroei of hypertrofie, is nog weinig te zien, ondanks soms relatief grote toenames in kracht. Deze krachttoenames worden dan ook niet veroorzaakt door een toename in de grootte van een spier. Meestal kunnen beginners nog niet intensief genoeg trainen en voldoende spiervezels activeren tijdens training, wat nodig is om anabole hormonen die spiergroei veroorzaken als testosteron en groeihormoon, aan te maken.

Waardoor wordt de toename in kracht dan wel veroorzaakt? Zoals hierboven al staat kan iemand die begint met krachttraining nog niet alle spiervezels vrijwillig aanspreken tijdens een oefening. Het lichaam heeft een bepaalde overcapaciteit en wanneer men begint met trainen leert men om van deze overcapaciteit gebruik te maken.

Bovendien zullen de oefeningen tijdens de eerste trainingen ook minder efficiënt verlopen omdat de spieren nog niet optimaal samenwerken tijdens de oefeningen. De toename in kracht wordt dan ook veroorzaakt omdat de coördinatie tussen spieren wordt verbeterd tijdens de oefeningen zodat er netto meer kracht in de oefening kan worden geïnvesteerd en omdat er een groter gedeelte van de spier geactiveerd kan worden. Met andere woorden: Men krijgt de oefening beter onder de knie.

Pas zodra men een voldoende hoeveelheid spiervezels activeert tijdens training en de belasting goed is gekozen, zullen de spiervezels het signaal krijgen om te groeien. Dit proces heeft even tijd nodig en daarom al spiergroei niet plaatsvinden na de eerste training maar na zo’n, afhankelijk van hoe vaak en intensief men traint, 1,5-3 maanden krachttraining.

Referenties:

-Heyward, V.H. (2010). Designing Resistance Training Programs. Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription Sixth Edition. USA. Human Kinetics.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *