Wat is functioneel trainen?

Functioneel trainen is populairFunctioneel trainen tegenwoordig en verschillende organisaties claimen dat hun manier van trainen het beste is omdat deze functioneel zou zijn. Crossfit, Bootcamp, Suspension training, of trainen op een instabiele ondergrond zoals een BOSU Ball zijn allemaal volgens de bedenkers de beste manier van functioneel trainen. Maar wat is functioneel trainen nou eigenlijk?


Maar wat is nou functioneel trainen? Functioneel trainen wil zeggen dat de training een taak of functie ondersteunt of verbetert. Neem bijvoorbeeld opstaan vanuit een stoel. Hierbij moeten de beenspieren hard werken om het lichaam omhoog te krijgen en zeker voor oudere mensen is dit erg belangrijk om goed te blijven kunnen doen. Een goede beenoefening zoals de squat ligt dan voor de hand.


En inderdaad, veel onderzoek is gedaan naar het effect van de squat en hoe deze kan helpen bij het makkelijker opstaan vanuit een stoel of bij traplopen. Voor mensen die moeite hebben met traplopen is een squat met het eigen lichaamsgewicht of met een klein extra gewicht (5-20kg) al voldoende om weer goed te kunnen opstaan vanuit een stoel of trap te lopen. Als je puur naar dit soort alledaagse taken kijkt, is het niet zinvol om heel erg zwaar te trainen. Het voegt weinig tot niets toe aan de functie. Kortom, hoewel squatten een functionele oefening kan zijn, is squatten met een zwaar gewicht dat niet direct tenzij je goed wil worden in squatten met een zwaar gewicht.

Daarnaast is een squat niet de enige oplossing om de functie opstaan of traplopen te verbeteren. Wat functioneel trainen ‘experts’ je willen laten geloven is dat de ouderwetse apparaten in de fitness niet functioneel zijn, maar dat is niet waar. De leg press machine die in vrijwel elk fitnesscentrum staat kan ook zeer effectief zijn om mensen te helpen dit soort alledaagse taken weer goed te kunnen doen. Bovendien loop je niet het risico te vallen en is de oefening veel makkelijker goed uit te voeren dan een squat.

Kortom functioneel trainen kan op meerdere manieren en het hangt van de situatie af of bijvoorbeeld een squat beter is dan een leg press.

Andere vormen van functioneel trainen met een vorm van instabiliteit

Ook van de TRX suspension trainer, BOSU Ball en Swiss Ball wordt gezegd dat het functionele trainingsapparaten zijn. Maar ook dit is niet per definitie waar. Ik gebruik de BOSU ball regelmatig in de trainingen die ik geef als ik denk dat mijn cliënt er baat bij heeft voor bijvoorbeeld het behandelen van rug- of knieklachten of het voorkomen van blessures. Als mijn cliënt er niet direct baat bij heeft, is het een verspilling van tijd en kan er beter gekozen worden voor makkelijker stabielere oefeningen zodat er harder getraind kan worden om andere doelen te bereiken.

Ja deze instabiele trainingshulpmiddelen hebben hun nut, maar we leven op een redelijk stabiele wereld dus je kunt je afvragen wat het trainen op een instabiele ondergrond voor nut heeft behalve dat het er moeilijk uit ziet.

Kettlebells worden ook vaak in een adem genoemd met functioneel trainen en ik maak er ook graag gebruik van voor mijn eigen training en die van mijn cliënten. Je kunt er bepaalde vormen van squats mee uitvoeren waarvan we al eerder hebben gezien dat die functioneel zijn. Maar ze lenen zich door hun vorm goed voor explosievere oefeningen en het is maar de vraag of dat nodig is om het trainingsdoel te bereiken.

Niet functioneel trainen
Nu komen we aan bij oefeningen en trainingen die volgens de zogenaamde experts niet functioneel zouden zijn. En veel machines in de fitness krijgen het stempel al opgeplakt zonder er verder naar te kijken. En hoewel sommige fitnessmachines niet echt functioneel zijn te noemen en soms risico op rugklachten kunnen geven. Zijn andere weer wel erg nuttig voor veel mensen zoals de leg press. Ook worden isolatie oefeningen die gericht zijn op spiergroei zoals de dumbbell biceps curl en de leg extension genoemd als niet functioneel.

In het geval van de leg extension is die niet erg vreemd. Vrijwel geen enkele beweging die we in het dagelijks leven maken, heeft volledig samentrekkende bovenbeenspieren nodig waarbij de knie langzaam strekt. Maar als je traint om je bovenbenen gespierder te maken is dit een van de meest effectieve oefeningen die je kan doen. De biceps curl kan zelfs erg functioneel zijn, want deze bootst een tilbeweging met de armen na. Daarnaast is deze ook erg effectief om de biceps groter te laten worden. Kortom zelfs deze zogenaamde ‘niet-functionele oefeningen’ kunnen erg functioneel zijn en je helpen je doelen te bereiken.

Conclusie: 

Een oefening is niet functioneel of niet omdat iemand anders dat zegt, een oefening is functioneel als deze zorgt voor een gewenst trainingsresultaat. Helpt een oefening je verder richting je doel? Doe deze dan. Helpt of ondersteunt de oefeningen niet? Laat hem dan links liggen.

Zie ook:

-Wat Is Funxtion En Waar Kan Ik Het Voor Gebruiken?

-Wat Is Core Stability Training En Waar Kan Ik Het Voor Gebruiken?

-Wat Is Bootcamp Training en Waar Kan Ik Het Voor Gebruiken?

-Wat Is Crossfit En Waar Kan Ik Het Voor Gebruiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *