Hoe kan ik controleren of mijn conditietraining zwaar genoeg is?

rennende vrouwHoe kan ik controleren of mijn conditietraining zwaar genoeg is?

Cardiotraining is een essentieel onderdeel van een goed trainingsprogramma en wordt voor verschillende doelen toegepast. Het is goed voor het hart, bloedvaten en longen en daardoor erg nuttig bij mensen met hart- en vaatziekten, diabetes mellitus (met name type 2) en COPD, maar meestal wordt het gebruikt om de conditie te verbeteren of om af te vallen.

Echter hoe moet men trainen om deze doelen te bereiken en hoe controleert men of de goede intensiteit wordt behaald? Een veelgehoord sprookje is dat men het beste afvalt wanneer men op lage intensiteit traint. Dit klopt echter niet, en het is aangetoond dat hoe intensiever men traint, hoe makkelijker men afvalt en hoe meer de conditie verbetert. Immers op lage intensiteit zal de conditie niet verbeteren, zal het lichaam zich minder goed tot niet aanpassen en daardoor minder afvallen.

Om de juiste intensiteit vast te stellen kan men gebruik maken van een hartslagmeter en de juiste hartfrequentie uitrekenen, maar deze methode is niet in alle gevallen de beste en vereist een goede hartslagmeter. Een andere manier is om te controleren of men nog kan praten tijdens de training. Als dat het geval is, heeft het lichaam kennelijk nog lucht en energie over om te praten. Wanneer men hijgend nog enkele woorden kan uitbrengen heeft men de zogenaamde praatgrens overschreden en is men goed aan het trainen. Als er geen lucht meer over is om te praten, wordt het aerobe systeem goed of zelfs volledig belast en moet het anaerobe systeem voortdurend energie leveren.

Aangezien het lichaam streeft naar evenwicht en anaerobe stofwisseling dit evenwicht verstoord door onder andere verzuring, zal het de conditie zal verbeteren. De intensiteit waarop men moeite krijgt met praten zal stijgen en de ruststofwisseling en het vetverbrandingsvermogen zal toenemen wat het afvallen stimuleert. Wanneer men dus tijdens het trainen moeite heeft met praten, is de intensiteit over het algemeen hoog genoeg om trainingseffect te krijgen en wordt er dus simpel gezegd veel beter getraind dan op lage intensiteit.

De manier waarop men traint maakt is minder belangrijk. Een loopband of stepmachine zijn erg effectief, maar ook op een roeitrainer, fiets of hometrainer en crosstrainer kan men prima afvallen en de conditie verbeteren als de trainingsintensiteit maar hoog genoeg is.

Zie ook:

-Afvallen en Vet Verbranden: Conditietraining Op Hoge of Lage Intensiteit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *