Feit of Fabel: Plaatselijk vetverlies is te sturen door oefeningen of andere methodes

Succesvol en Effectief afvallen?

Klik hier voor de

E-Books van Fitness Science!

Feit of Fabel: Plaatselijk vetverlies is te sturen door oefeningen of andere methodes

Veel mensen trainen tegenwoordig om wat af te vallen, voor een betere gezondheid of voor een mooier uiterlijk. Vaak willen mensen vet kwijtraken op een bepaalde plek om er beter uit te zien. Om bijvoorbeeld vet kwijt te raken op de buik voeren mensen veel buikspieroefeningen uit, of ze gebruiken apparaten die claimen lokaal de vetverbranding te stimuleren als de Better Belly® of Slim Belly®.

De gedachte achter oefeningen doen met spieren in de regio waar men vet wil verbranden klinkt logisch, echter zijn krachtoefeningen vaak te intensief om vetverbranding te laten plaatsvinden. Zelfs als de intensiteit van de training het toelaat om vetten te verbranden in de spieren, worden deze vetten niet geleverd door het dichtstbijzijnde onderhuidse vetweefsel, maar door vrije vetzuren uit het bloed. Uiteraard zijn deze vetzuren afkomstig uit o.a. het onderhuidse vetweefsel, maar het lichaam stuurt aan welke vetcellen deze vetzuren vrijmaken.

Dus afhankelijk van o.a. lichaamsbouw en dus erfelijke factoren wordt het vet gebruikt tijdens inspanning, maar dit is niet te sturen door oefeningen te doen met spieren in dezelfde regio of een apparaat te gebruiken dat vet op een bepaalde plek mobiliseert. Geen enkele wetenschappelijke studie ondersteunt de werking van dit soort apparaten noch is er enig mechnisme te vinden waardoor dit mogelijk zou werken.

Er zijn echter wel aanwijzingen, dat door de effecten van krachttraining op de hormoonhuishouding in het lichaam, de hoeveelheid abdominaal- ofwel buikvet wel kan verminderen. Dit is dan een effect van een volledige krachttraining met oefeningen voor alle spiergroepen, dus van lokaal vetverlies is nog steeds geen sprake. De enige andere methode voor lokaal vetverlies die in ieder geval op de korte termijn werkt is een bezoek aan de plastisch chirurg.

Referenties:

-Heyward, V.H. (2010). Designing Weight Management and Body Composition Programs. Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription Sixth Edition. USA. Human Kinetics.

-Spriet, L.L. The Metabolic Systems: Lipid Metabolism. In: ACSM’s Advandec Exercise Physiology. Lippincot Williams & Wilkins USA.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *