Is krachttraining slecht voor gewrichten?

Is Krachttraining Slecht voor Gewrichten?

Een van de redenen waarom mensen huiverig zijn om krachttraining uit te voeren, zeker op hoge intensiteit, is om extra slijtage aan de gewrichten te voorkomen. Maar is dit wel terecht? De correcte term voor deze slijtage is artrose en houdt in dat de kwaliteit en dikte van het kraakbeen op het gewrichtsoppervlak afneemt. Daarnaast neemt de hoeveelheid gewrichtsvloeistof (synovia) af. Deze twee processen zorgen ervoor dat gewrichten pijnlijk kunnen worden tijdens belasting en beweging. Met name knieën, heupen, onderrug en schouders raken aangedaan.

Hoewel artrose een normaal proces is dat met het ouder worden komt, zijn er verschillende factoren die dit proces versnellen. Hieronder vallen:

-Chronische overbelasting 

-Overgewicht en obesitas voor artrose in enkels, knieën en heupen

-Erfelijke factoren

-Ontstekingsreacties in het lichaam 

Hoewel langdurige overbelasting als gevolg van zeer intensieve (top)sport of door overgewicht kan leiden tot sterkere artrose verschijnselen, wil dit niet direct zeggen dat intensieve krachttraining dit ook veroorzaakt. Veel sporten hebben als kenmerk dat bepaalde bewegingen zeer vaak terugkomen, waardoor de bijbehorende gewrichten sterk worden belast. Krachttraining belast de gewrichten zeer zwaar, maar meestal voor een korte duur over een beperkt aantal series en herhalingen. Zware krachttraining kan daarbij nooit langdurig gedaan worden, waardoor het in de meeste gevallen niet kan leiden tot chronische overbelasting van de gewrichten.

Sterker nog, onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die regelmatig intensieve krachttraining uitvoeren veel minder last van gewrichtsaandoeningen, of pijnklachten hadden dan mensen die geen krachttraining deden. Ook onderzoeken uitgevoerd onder professionele gewichtheffers konden geen overmatige artrose ontdekken als gevolg van hun zware training.

Kortom, het vermijden van zware krachttraining om artrose te voorkomen is niet nodig. Als men de belastte gewrichten na elke training voldoende tijd gunt om weer te herstellen zal er geen overmatige artrose plaatsvinden. Daarnaast kan krachttraining er wel voor zorgen dat er meer synovia (gewrichtsvloeistof) wordt aangemaakt als men over een goede range of motion traint en helpt het andere oorzaken als overgewicht, obesitas en ontstekingsreacties te verminderen.

Zie ook:

-Het Verband tussen Zware Krachttraining en Schade aan gewrichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *