Wanneer is het nuttig om te stretchen en hoe kan ik dat het beste doen?

Wanneer is het nuttig om te stretchen en hoe kan ik dat het beste doen?

Stretchen kan zeker nuttig zijn om lenig en soepel te blijven. Echter voeren veel mensen  het op de verkeerde manier of op het verkeerde tijdstip uit. Wanneer kan je het beste stretchen en op wat voor manier? Lees hieronder verder.

Het is niet verstandig om direct na inspanning, de gebruikte spieren te stretchen. Ten eerste zullen de spieren licht beschadigd zijn door de training, wat alleen maar verergerd wordt door het stretchen. Dit komt doordat de spieren door toegenomen doorbloeding en aangetrokken vocht als gevolg van de training, opgepompt en dus stijver zijn. Daar tegenin stretchen zal ook alleen maar extra schade, en dus (meer) spierpijn, veroorzaken. Ten tweede is het niet gebleken dat statisch stretchen voor de training blessure voorkomend werkt.

Daarnaast is langdurig statisch stretchen voor de training ook niet aan te raden omdat de kracht die de spier kan leveren met 10-20% kan afnemen. Wat wel positieve effecten heeft op de training is dynamisch stretchen. Hierbij wordt de spier kortdurend (max 10 sec) verend op rek gebracht, waardoor de spier geactiveerd en opgewarmd wordt voordat de training begint. Hierdoor kan de maximale spierkracht zelfs licht toenemen en is het lichaam beter voorbereid op inspanning.

Wanneer men wil stretchen voor meer lenigheid of bewegingsvrijheid, kan dit langdurig en statisch gedaan worden, maar liever niet op een dag waarop men kracht- of cardiotraining wil uitvoeren.

Zie ook: 

Stretching: De Voor- en Nadelen van Verschillende Rekmethodes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *