Wat is Bootcamp en waar kan ik het voor gebruiken?

BootcampWat is Bootcamp en waar kan ik het voor gebruiken?

Bootcamp is een vorm van fitness training die in de buitenlucht wordt gedaan. Deze trainingsvorm is gebaseerd op de training die rekruten van het Amerikaanse leger doorlopen om ze gevechtsklaar te maken en bestaat uit een combinatie van hardlopen, intervaltrainingen en krachtoefeningen waaronder core training. Bij alle oefeningen wordt gebruik gemaakt van wat de omgeving waar de les gegeven wordt biedt. Voor krachtoefeningen wordt vaak gebruik gemaakt van oefeningen met het eigen lichaamsgewicht zoals opdrukken, maar optrekken aan takken of klimmen op muurtjes en obstakels behoort ook tot de mogelijkheden. Speciale lessen kunnen gebruik maken van andere trainingsmaterialen als Kettlebells, Sandbags en boomstammen.

Voor wie?

In principe zijn Bootcamp trainingen geschikt voor iedereen. De training kan worden aangepast aan vrijwel alle fitheid niveaus en er worden lessen voor zowel beginners als gevorderden gegeven, zodat iedereen een pittige training kan volbrengen. Wel is een goede instructeur die ervoor zorgt dat de uitvoering van de oefeningen goed is erg belangrijk. Dit voorkomt blessures en zorgt voor een effectievere training.

Waar kan ik het voor gebruiken?
Bootcamp training is voor meerdere trainingsdoelen geschikt. Tijdens een gemiddelde les wordt er op matige intensiteit hardgelopen en intervaltrainingen gedaan op hoge intensiteit wat erg effectief is om het uithoudingsvermogen te verbeteren. De krachtoefeningen zorgen voor een toename in spierkracht en vooral spieruithoudingsvermogen. Een combinatie van kracht- en cardiotraining is erg effectief voor het afslanken en vet verbranden, wat ook blijkt uit eigen onderzoek naar een Bootcamp programma gericht op afslanken. Vanwege de combinatie van verschillende trainingsvormen is Bootcamp een allround training die meerdere aspecten van fitheid traint.

Advies
Voor zowel het verbeteren van de conditie, als afslanken en vet verbranden en het kracht-uithoudingsvermogen te verbeteren is Bootcamp training zeer geschikt. Hoewel er al merkbare resultaten zijn wanneer men één keer per week traint is, is het zeker voor het afslanken aan te raden om twee tot drie keer per week een Bootcamp les te volgen. Kies daarbij een les uit die geschikt is voor het huidige fitheidniveau en een goede trainer.

Zie ook:

-Effectief afvallen en vet verbranden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *