Wat is Funxtion en waar kan ik het voor gebruiken?

Wat is Funxtion?Wat is Funxtion en waar kan ik het voor gebruiken?
Funxtion is een relatief nieuwe vorm van fitness training die in kleine groepen wordt uitgevoerd. Centraal bij Funxtion training staat functioneel trainen. De oefeningen die tijdens een Funxtion training gedaan worden, zijn opgebouwd uit natuurlijke basisbewegingen als duwen, trekken, roteren en het buigen van de knieën. Hoewel er verschillende Funxtion lessen zijn voor verschillende doelgroepen volgen alle Funxtion lessen een vaste structuur. Er wordt altijd gestart met een zogenaamde ‘movement preparation’, wat zowel dient als warming up als het voorbereiden van de spieren en gewrichten op de specifieke oefeningen door o.a. dynamisch stretchen, lichte kracht- of stabiliteitsoefeningen en looptraining. De movement preparation wordt gevolgd door de training zelf. De training wordt gedaan in zes verschillende zones; een Strength zone, een Bokszak zone, een Kettlebell zone, een Powerbag zone, een Core zone en de SAQ zone (Speed, Agility and Quickness) waarin loopoefeningen worden gedaan. Hoewel alle zones iedere training aan bod komen, wordt elke les een maand lang gegeven. Hierna worden in elke zone weer andere oefeningen gedaan zodat de training effectief en leuk blijft. Tijdens een les wordt elke oefening afhankelijk van het programma 30-60 seconden uitgevoerd, waarna men doordraait naar de volgende zone. Elke zone komt twee tot drie keer aan bod. Nadat alle rondes zijn afgerond wordt er een cooling down uitgevoerd. Er zijn verschillende Funxtion trainingen zodat veel doelgroepen in het fitnesscentrum een op hun afgestemde training krijgen. (Zie voor een voorbeeld van een Funxtion les onderstaand filmpje)

 

 

Voor wie?

Funxtion trainingen zijn in principe voor iedere leeftijdsgroep geschikt. Daarnaast is er ook een speciaal programma voor kinderen. Veel oefeningen zijn vrij explosief van aard dus mensen met klachten of blessures moeten misschien een stapje terug doen in trainingsintensiteit, echter kunnen de instructeurs vaak alternatieven aanbieden voor bepaalde oefeningen zodat er ook met een blessure goed getraind kan worden.

Waar kan ik het voor gebruiken?

Zoals gezegd zijn er verschillende programma’s voor verschillende doelgroepen en trainingsdoelen. Het Move It! programma is de allround circuit training die zowel kracht en conditie kan verbeteren. Door de relatief hoge trainingsintensiteit en omdat er veel spieren actief zijn tijdens een training is het ook een zeer geschikte methode om af te vallen. Ook zijn er voldoende mogelijkheden om de oefeningen aan te passen aan het (nieuwe) fitheidsniveau zodat de trainingen lang effectief kunnen zijn voor deze doelen. Naast een verbetering in kracht en conditie, zullen de oefeningen met de Kettlebell en Powerbag effectief zijn in het verhogen van de snelkracht ofwel het vermogen om snel kracht te leveren. Ook zal het kracht uithoudingsvermogen sterk verbeteren. Hoewel er een aantal krachtoefeningen in het programma zitten en de spieren vooral bij mannen kunnen groeien, is het minder geschikt om alle spieren te laten groeien. Vooralsnog is er geen specifiek programma om zoveel mogelijk spiergroei te bewerkstelligen. Wel zijn er meer gespecialiseerde programma’s zoals een Kettlebell training, Powerbag training en Cross die zich meer richten op het leveren van explosieve kracht en/of maximale (functionele) kracht.

Advies:

Conditie verbeteren: Voer twee tot drie keer per week de Funxtion Move It! training uit. Verhoog de bewegingssnelheid of gewichten als het makkelijker wordt, of vraag een zwaarder alternatief aan de trainer.

Afvallen en vet verbranden: Voer twee tot drie keer per week de Funxtion Move It! training uit. Verhoog de bewegingssnelheid of gewichten als het makkelijker wordt, of vraag een zwaarder alternatief aan de trainer.

Snelkracht of maximaal vermogen vergroten: Voer één tot twee keer per week een Funxtion Move It! training uit (gevorderden kunnen ook de Kettlebell, Powerbag of Cross training kiezen). Combineer dit eventueel met eigen krachttrainingssessies gericht op het leveren van snelkracht.

Zie ook:

-Wat Is Core Stability Training En Waar Kan Ik Het Voor Gebruiken?

-Isolatie vs Samengestelde Oefeningen: Voor- en Nadelen

-Interval Training: Wat zijn de Voordelen en Hoe Pas Ik Het Toe?

Referenties:

-http://www.Funxtion.nl

-Funxtion Move It! Manuals. Funxtion International 2013.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *