Wat is het beste tijdstip om te trainen?

Wat is het beste tijdstip om te trainen?

Vele factoren spelen mee in het behalen van resultaat met krachttraining. Het is duidelijk dat leeftijd, geslacht, mate van getraindheid en natuurlijk de eigenschappen van de training zelf een belangrijke invloed hebben op het trainingsresultaat. Een andere minder bekende factor die een belangrijke invloed op het trainingsresultaat kan uitoefenen is het tijdstip waarop de training plaatsvindt.

 

Uit onderzoek is gebleken dat het trainingstijdstip de concentratie van verschillende hormonen die betrokken zijn bij de opbouw of afbraak van spiermassa. Wanneer men ’s ochtends traint is de concentratie cortisol, ofwel stresshormoon, na de training hoger dan wanneer men ’s avonds traint. Ook is de verhouding tussen testosteron en cortisol, een belangrijke indicatie die kan aangeven of er spiermassa wordt opgebouwd of afgebroken, positiever als er ’s avonds wordt getraind. M.a.w. een gelijkwaardige training ’s avonds heeft theoretisch meer effect op het opbouwen van spiermassa dan dezelfde training in de ochtend. Ander onderzoek heeft bovendien aangetoond dat men later op de dag meer kracht heeft, waardoor men zwaardere trainingen kan uitvoeren en vooral kracht sneller toe kan nemen.

Over het algemeen wijst de literatuur dus aan dat het uitvoeren van krachttraining in de avond grotere effecten kan hebben dan trainen in de ochtend. Het moet in gedachten gehouden worden dat de resultaten van deze studies waren behaald met mensen die een regulier dag-nacht ritme hadden in hun leven. Bij mensen met onregelmatige werktijden zijn de trainingsreacties op testosteron of cortisol concentraties veranderd door een ander leefritme, en trainingsresultaat behalen is daardoor ook moeilijker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *