Wat is Pilates en waar kan ik het voor gebruiken?

Pilates
Foto geleverd door Studio Aravinda

Wat Is Pilates En Waar Kan Ik Het Voor Gebruiken?
Pilates is een trainingsmethode ontwikkeld door Joseph. H. Pilates in het begin van de 20e eeuw. Deze methode is gebaseerd op ervaringen opgedaan bij behandeling van gewonde oorlogsveteranen die daardoor sneller herstelden en zelfs beter bestand waren tegen een griepepidemie. Na de Eerste Wereldoorlog werkte Pilates zijn methode, die hij ook wel Contrology noemde, verder uit zodat er een oefenprogramma ontstond met hoofdzakelijk als doel om de spieren van de romp, buik en rug te versterken, het leniger maken van de armen en benen en de samenwerking tussen de spieren, ofwel intermusculaire coördinatie, te verbeteren. Tegenwoordig wordt er in vele fitnesscentra les in Pilates gegeven, het wordt ingezet om dansers te trainen, maar het wordt ook steeds vaker gebruikt door fysiotherapeuten om klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat te verhelpen.

 

Voor wie?

Hoewel Pilates vooral populair is onder vrouwen, is het voor vrijwel iedereen mogelijk om een Pilates training te volgen. De originele bedenker van deze methode, Joseph Pilates heeft vele oefeningen bedacht om gehandicapte of zieke veteranen te helpen revalideren maar ook om sporters als boksers en dansers verder te helpen door zwakke schakels in hun spieren te trainen. Het is dus geschikt voor alle sporters en prestatieniveaus.

Waar kan ik het voor gebruiken?

Spieren van de CoreMet Pilates wordt vooral de controle over het lichaam en het stabilisatievermogen van de spieren getraind. Daarnaast
zullen vooral zwakke schakels in de keten van actieve spieren getraind worden. Het. is dan ook zeer geschikt om bijvoorbeeld rugklachten te voorkomen of zelfs te behandelen. Voor de beste resultaten zijn hiervoor ook gespecialiseerde vormen van Pilates lessen. Naast het voorkomen of behandelen van lichamelijke klachten heeft het ook positieve effecten op de balans en zal het valrisico bij bijvoorbeeld ouderen afnemen.

Pilates is een vorm van Core Stability Training en verschillende oefeningen kunnen gebruikt worden door (top)sporters om hun prestaties te helpen verbeteren omdat de sporters leren hun spieren beter te laten samenwerken. Daarnaast is het bij uitstek geschikt om leniger te worden en dus de Range of Motion van vele spieren te vergroten.

De inspanningsintensiteit tijdens een Pilates les is voor de meeste mensen niet erg hoog en is daardoor niet de beste manier om te helpen bij het afvallen, waar andere trainingsmethodes effectiever voor zijn.

Advies:

Rugpijn en andere lichamelijke klachten voorkomen of behandelen: Pilates kan hiervoor een erg effectieve behandeling bieden. Voer één tot twee trainingen per week uit. Kies bij voorkeur dan voor speciaal voor dit doel aangepaste Pilates lessen. 

Stabiliteit, lenigheid en/of sportprestaties verbeteren: Voer één tot twee reguliere Pilates lessen per week uit. 

Lees ook:

-Het Nut van Core Stability Training op Instabiliteitstrainers 

-Core Stability Training voor Voetballers

Referenties:

-Latey, P. The Pilates Method: history and philosophy. Journal of Bodywork and Movement Therapies 2001, 5, 4, 275-282.

-Segal, N.A. The Effects of Pilates Training on Flexibility and Body Composition: An Observational Study. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 2004, 85, 1977-1981.

-Gladwell, V., Head, S., Haggar M. Beneke, R. Does a Program of Pilates Improve Chronic Non-Specific Low Back Pain? Journal of Sport Rehabilitation, 2006, 338-350. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *