Wat is Spinning en waar kan ik het voor gebruiken?

Spinning lesWat is Spinning en waar kan ik het voor gebruiken?

Spinning is al geruime tijd een van de populairste groepslessen in het fitnesscentrum. Een Spinning les wordt uitgevoerd op een hometrainer en wordt gekenmerkt door wisselingen in tempo, weerstand en door afwisselend op de pedalen te staan en weer te zitten alles ondersteund op muziek. Een Spinning les wordt doorgaans samengesteld door de instructeur en kan dus worden afgestemd op specifieke doelgroepen. Een gemiddelde Spinning les duurt tussen de 30 en 60 minuten.

 Voor wie?

In principe is Spinning geschikt voor alle leeftijden en fitheidsniveau’s. De deelnemers hebben zelf in de hand hoe hoog de weerstand wordt ingesteld en kunnen het daardoor op hun eigen fitheid afstemmen. Daarnaast kan de Spinning instructeur de les aanpassen aan speciale doelgroepen. Wel moeten mensen met o.a. knieblessures of knieklachten voorzichtig zijn aangezien deze zwaar belast worden.

Waar kan ik het voor gebruiken?

Spinning kan gezien worden als een vorm van interval training die zowel het aerobe als anaerobe systeem sterk belast. Hierdoor is het bij uitstek geschikt om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Daarnaast is het erg geschikt om te helpen bij het afslanken en stimuleren van de vetverbranding.

Advies

Conditie verbeteren: Twee tot vier keer per week een Spinning les. Beginners kunnen het beste starten met twee keer in de week en als ze fitter worden uitbreiden. Gevorderden kunnen drie keer per week of vaker.

Afvallen: Twee tot drie keer per week een Spinning les. Hoewel men wellicht meer kan afvallen door het vaker te doen, is het verstandiger en effectiever om naast de conditietraining ook krachttraining uit te voeren.

Lees ook:

-Effectief Afvallen en Vet Verbranden

-Cardiotraining voor Afvallen en Vetverlies

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *