Wat is Zumba en waar kan ik het voor gebruiken?

Zumba klasWat is Zumba en waar kan ik het voor gebruiken?

Zumba is een van de meest populaire vormen van groepsles in fitness centra. Het is midden jaren 90 ontwikkeld in Colombia door Alberto Perez. Perez was zijn traditionele aerobics muziek vergeten mee te nemen en had alleen zijn Latin muziek met daarop nummers met Salsa, Rumba en Merengue ritmes bij zich. Deze geïmproviseerde les werd desondanks erg goed ontvangen en Zumba was een feit. In 2012 waren er meer dan 12 miljoen mensen wereldwijd die regelmatig Zumba beoefenden.

 

Voor wie?

Een Zumba les is in principe voor iedereen geschikt van jong tot oud en alle fitnessniveaus zonder blessures aan het onderlichaam. In tegenstelling tot wat de gemiddelde samenstelling van deelnemers zou doen verwachten is Zumba ook geschikt voor mannen.

Waar kan ik het voor gebruiken?

Zumba kan gezien worden als een aerobe training. Recent onderzoek wees uit dat de gemiddelde hartfrequentie tijdens een Zumba les 79% van het maximum is. Dit kwam overeen met 66% van de maximale zuurstofopname en kan gezien worden als een matig tot zware conditietraining voor ongetrainden. Dit maakt Zumba een geschikte manier om de conditie te verbeteren voor beginners en licht gevorderden. Mensen die fitter zijn kunnen beter intensievere trainingsvormen uitvoeren om hun conditie verder te verbeteren. Tijdens een gemiddelde Zumba les verbrandt men redelijk veel calorieën (6,6-9,5kcal per minuut) wat volgens ACSM richtlijnen genoeg is om effectief te helpen bij het afvallen. Echter ook hier geldt dat er andere trainingsvormen effectiever zijn, waaronder bijvoorbeeld Spinning. Een kanttekening die in een onderzoek werd gemaakt is van groot belang hierbij, de kwaliteit en het enthousiasme van de instructeur is bij Zumba van grote invloed op het trainingsresultaat.

Advies:

Conditie verbeteren: Voor beginners en licht gevorderden twee tot drie lessen per week. Wanneer de conditie verder moet verbeteren is het beter om andere methodes toe te passen zoals Interval Training of lessen als Bootcamp of Spinning.

Afvallen en vet verbranden: Beginners en licht gevorderden kunnen het beste starten met twee tot vier lessen per week. Wanneer er geen (verder) resultaat geboekt wordt is het effectiever om andere meer intensieve trainingsmethodes toe te passen en/of krachttraining ernaast te gaan doen.

Lees ook:

-Wat Is Spinning En Waar Kan Ik Het Voor Gebruiken?

-Wat Is Bootcamp Training En Waar Kan Ik Het Voor Gebruiken?

-Interval Training: Wat zijn de Voordelen en Hoe Pas Ik Het Toe?

Referenties:

-American College of Sports Medicine (2010) Guidelines for Exercise Testing and Prescription.Baltimore: Lippincott, Williams & Wilkins.

-Otto R.M., Maniguet E., Peters A., Boutagy N., Gabbard A., Wygand J.W., Yoke M.The energy cost of Zumba exercise. Medicine and Science in Sports and Exercise 2011,43,5, S329.

-Thompson W.R.(2011) Worldwide survey of fitness trends for 2012. ACSM’s Healthand Fitness Journal 2012, 15,6, 9-18.

-Luettgen, M., Foster, C., Doberstein, S., Mikat, R., Porcari, J. ZUMBA®: Is the “fitness-party” a good workout? Journal of Sports Science and Medicine 2012, 11, 357-358. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *