Wat zijn de voordelen van een combinatie van cardio- en krachttraining?

Wat zijn de voordelen van een combinatie van cardio- en krachttraining?

Sommige mensen trainen alleen hun conditie om fitter te worden, andere voeren alleen krachttraining uit om hun spieren te laten groeien. Wanneer men echter beide vormen van training combineert geeft dit vele voordelen dan wanneer men slechts één van beiden uitvoert.

De voordelen van het combineren van kracht- en cardiotraining:

-Het helpt bij het afvallen op een gezonde manier

Afvallen en vet verbranden door middel van alleen een tijdelijk dieet is nooit effectief op de lange termijn. Bovendien kan je spiermassa kwijtraken wat je energieverbruik en kracht verlaagd waardoor je steeds moeilijker afvalt en steeds makkelijker aankomt. Alleen conditietraining is ook minder effectief om op een gezonde manier af te vallen omdat het risico op verlies van spiermassa nog steeds aanwezig is. Door zowel conditie- als krachttraining te combineren zal er vrijwel geen spiermassa verloren gaan en kan het zelfs toenemen wat blijvend afvallen makkelijker maakt.

-Verbetering van spierkracht en conditie

Fitness probeert zoals de naam al aangeeft de algehele fitheid van het lichaam te verbeteren. Wanneer slechts één aspect van fitness, zoals bijvoorbeeld conditie wordt getraind, zal de kracht achterblijven en heeft dit een negatieve invloed op de gezondheid en het dagelijks functioneren. Het combineren van kracht- als conditietraining zorgt ervoor dat zowel spierkracht als conditie evenredig verbeteren.

-Toename in botdichtheid en gaat dus osteoporose tegen

Van zowel kracht- als conditietraining is bekend dat het een positieve invloed kan hebben op de botdichtheid. Dit is voornamelijk van belang voor ouderen en na de menopauze. Botten passen zich net als spieren aan aan belasting en als ze niet geprikkeld worden zal de botdichtheid afnemen. Dit verhoogt het risico op botbreuken bij vallen. Een combinatie van kracht- en conditietraining kan op ieder niveau worden afgestemd en kan daardoor de botdichtheid doen toenemen zodat het risico op botbreuken bij vallen afneemt. Bovendien zal door de toegenomen spierkracht het risico op vallen ook afnemen. Zorg er wel voor dat voornamelijk de benen belast (leg press of squat zijn uitstekende voorbeelden) of in het geval van conditietraining de benen goed belast (loopband, stairmaster of crosstrainer en in mindere mate de fiets).

-De spieren zullen groter en/of steviger worden

Dat spieren door krachttraining groter, sterker en steviger worden is algemeen bekend, maar het toevoegen van conditietraining kan helpen het herstel na of zelfs tijdens een training te versnellen. Hierdoor kan je harder trainen en daardoor meer en sneller resultaat boeken.

-Het stoppen of vertragen van de spierafbraak die gepaard gaat met het ouder worden

Naarmate men ouder wordt, neemt de spiermassa en daarmee de spierkracht af. Langzaam aan kan men minder tillen en alledaagse taken worden steeds zwaarder. Daarnaast neemt ook het uithoudingsvermogen langzaam af als je niet traint. Door kracht- en cardiotraining te combineren kan deze achteruitgang in kracht en uithoudingsvermogen sterk worden afgeremd. Daarnaast is het tot op hoge leeftijd mogelijk om de kracht en het uithoudingsvermogen weer te verbeteren. Er zijn gevallen bekend van ongetrainde 70+ers die na het starten met een goed trainingsprogramma weer net zo fit en sterk waren als een gemiddelde 30 jarige. Hoewel je beter vroeg dan laat kan beginnen is het dus nooit te laat om de voordelen van een goed trainingsprogramma te behalen.

-Het stoppen of vertragen van aderverkalking en een verbetering van de hartfunctie

Zowel conditie- als krachttraining hebben een positief effect op hart en bloedvaten. Aderverkalking of arteriosclerose zoals het officieel heet, kan vertraagd, gestopt of zelfs omgekeerd worden met behulp van goede regelmatige kracht en conditietraining. Dit vermindert het risico op hart- en vaatziekten en gaat een hoge bloeddruk tegen.

-Het vergroot de weerstand tegen ziektes

Wanneer men kracht en conditietraining combineert, neemt het aantal witte bloedlichaampjes in het lichaam toe. Witte bloedlichaampjes zijn verantwoordelijk voor de afweer tegen ziektes en een fitter lichaam is dus beter in staat deze af te weren.

-Toename van energieniveau

Spieren die regelmatig getraind worden en dus regelmatig hun energie opbranden doen er alles aan om zo snel mogelijk weer aangevuld te worden en zo goed mogelijk energie te verbranden wanneer dat nodig is. Doordat deze processen zoveel makkelijker worden neemt je energie niveau toe en voel je je beter.

-Het kan helpen lichamelijke klachten te verminderen of voorkomen

Veel lichamelijke klachten komen tegenwoordig voort uit een inactieve leefstijl en een niet fit lichaam. Het versterken van spieren en het verbeteren van de doorbloeding kan o.a. rugklachten verminderen of geheel wegnemen (zie ook stabiliteit training) maar het is ook zeer effectief in het tegengaan van de gevolgen van diabetes mellitus type 2 of hart- en vaatziekten.

Zie ook:

Wat zijn de voordelen van Cardiotraining?

-Wat zijn de voordelen van Krachttraining?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *