Wat zijn de voordelen van krachttraining?

Wat zijn de voordelen van krachttraining?

Krachttraining, ook bekend als weerstandtraining, is een erg bekend onderdeel van fitness training. Krachttraining wordt gekenmerkt door relatief kortdurende oefeningen met matige tot hoge externe weerstanden, die leiden tot plaatselijke vermoeidheid in de spier en soms zelfs spierfalen. Krachtoefeningen bestaan vaak uit het bewegen van vrije gewichten, oefeningen op speciale machines of oefeningen waarbij het eigen lichaamsgewicht de te overwinnen weerstand levert, zoals opdrukken. Maar wat zijn de voordelen van krachttraining?

Krachttraining wordt van oudsher geassocieerd met fitness training en is essentieel voor bodybuilders. Het heeft ook vele voordelen voor degenen die bereid zijn dit regelmatig goed uit te voeren.

1. Het vergroot de spierkracht:

Een van de meest voor de hand liggende effecten van krachttraining is dat het de spierkracht vergroot. Naast voor professionele atleten zoals gewichtheffers, is dit ook voor ouderen van groot belang. Om alledaagse taken als wandelen, fietsen of traplopen uit te voeren is een bepaalde mate van kracht nodig. Wanneer deze taken moeite gaan kosten, worden ze steeds minder uitgevoerd. Als dit doorzet neemt de spierkracht nog verder af en wordt men verder beperkt in het dagelijks leven. Goede krachttraining voorkomt of vertraagt deze afname van spierkracht.

2. Het laat de spiermassa toenemen:

Een van de meest belangrijke redenen dat veel mannen naar de sportschool gaan is om hun spieren te vergroten en er atletischer uit te zien. Een van de aanpassingen om de spierkracht te vergroten is het vergroten van de spiermassa. Dit effect vindt veel sterker plaats bij mannen dan bij vrouwen.

3. Het helpt bij afvallen en voorkomt het jojo-effect:

Om af te vallen moet men minder energie binnen krijgen dan men verbruikt. Spierweefsel is actief weefsel en hebben constant energie nodig, zelfs in rust. Wanneer de spiermassa toeneemt, zal het energieverbruik in rust ook toenemen. Dit maakt het makkelijker om vet te verbranden en de lichaamssamenstelling te verbeteren. Wanneer de grotere spieren actief zijn, kunnen ze ook meer energie verbruiken wat het afvallen nog meer ten goede komt. Het herstel na krachttraining verhogen het energieverbruik in rust nog verder. Ten slotte voorkomt krachttraining het verlies van spiermassa dat vaak gepaard gaat met afvallen met behulp van een dieet. Met andere woorden krachttraining helpt bij het voorkomen van het jojo-effect.

4. Het verjongt het lichaam:

Als gevolg van krachttraining produceert het lichaam verschillende hormonen die helpen bij onderhoud en herstel van lichaamscellen. Er is zelfs onderzoek dat heeft aangetoond dat het ons DNA helpt beschermen en het verouderingsproces vertraagt.

5. Het vermindert het risico op stofwisselingsziekten:

Omdat krachttraining de hoeveelheid actief weefsel vergroot, verbetert de stofwisseling. Het lichaam moet goed kunnen omgaan met koolhydraten om van de training te herstellen. Dit helpt het metabool syndroom, obesitas en diabetes mellitus type 2 voorkomen of het kan helpen de symptomen te verminderen of tegen te gaan.

6. Het vermindert botontkalking:

Botweefsel, past zich, net als spierweefsel, constant aan. Wanneer we ouder worden, neemt de kwaliteit en dichtheid van ons botweefsel vaak af, vooral als gevolg van toenemende inactiviteit. Krachttraining belast de botten en vertraagt of keert het proces van osteoporose om. Vanwege de hogere trainingsintensiteit en grotere belasting op de botten kan het hierin effectiever zijn dat cardiotraining.

Zie ook:

Wat zijn de Voordelen van Cardiotraining?

 

Bron: Fitness Science

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *