Monthly Archives: april 2014

Wat is Bootcamp en waar kan ik het voor gebruiken?

BootcampWat is Bootcamp en waar kan ik het voor gebruiken?

Bootcamp is een vorm van fitness training die in de buitenlucht wordt gedaan. Deze trainingsvorm is gebaseerd op de training die rekruten van het Amerikaanse leger doorlopen om ze gevechtsklaar te maken en bestaat uit een combinatie van hardlopen, intervaltrainingen en krachtoefeningen waaronder core training. Bij alle oefeningen wordt gebruik gemaakt van wat de omgeving waar de les gegeven wordt biedt. Voor krachtoefeningen wordt vaak gebruik gemaakt van oefeningen met het eigen lichaamsgewicht zoals opdrukken, maar optrekken aan takken of klimmen op muurtjes en obstakels behoort ook tot de mogelijkheden. Speciale lessen kunnen gebruik maken van andere trainingsmaterialen als Kettlebells, Sandbags en boomstammen.

Please follow and like us:
0

Wat is Occlusie Training en waar kan ik het voor gebruiken?

Occlusie trainingWat is Occlusie Training en waar kan ik het voor gebruiken?

Occlusie Training is een vorm van krachttraining waarbij de bloedstroom van en naar de getrainde spieren wordt beperkt met behulp van een afknellende band of manchet. Hierdoor raken de getrainde spieren veel sneller uitgeput en wordt er een sterkere trainingsprikkel gegeven dan zonder de trainingsband. Deze trainingsvorm is door de Japanner Yoshiaki Sato in 1966 bedacht en wordt ook wel KAATSU-Training of Blood Flow Restriction Training genoemd.

Please follow and like us:
0

Wat is Spinning en waar kan ik het voor gebruiken?

Spinning lesWat is Spinning en waar kan ik het voor gebruiken?

Spinning is al geruime tijd een van de populairste groepslessen in het fitnesscentrum. Een Spinning les wordt uitgevoerd op een hometrainer en wordt gekenmerkt door wisselingen in tempo, weerstand en door afwisselend op de pedalen te staan en weer te zitten alles ondersteund op muziek. Een Spinning les wordt doorgaans samengesteld door de instructeur en kan dus worden afgestemd op specifieke doelgroepen. Een gemiddelde Spinning les duurt tussen de 30 en 60 minuten.

Please follow and like us:
0

Squat vs. Leg Press: Effecten Op Testosteron, Groeihormoon En Coristol

Squat vs Leg Press

Squat vs Leg PressDe discussie over of trainen met vrije gewichten effectiever is dan trainen met machines wordt al een tijdje gevoerd en er zijn argumenten voor beide methodes. Om te kijken welke van de twee methodes de grootste hormonale effecten heeft, zijn wetenschappers van de Universiteit of North Texas een studie gestart naar twee van de meest populaire beenoefeningen: de squat en de leg press. 

Please follow and like us:
0

Core Stability Training voor voetballers

Core Stability Training voor voetballers.

Om tijdens een wedstrijd goed te presteren moeten voetballers natuurlijk een goede conditie hebben, vaak en hard kunnen sprinten en goed met de bal om kunnen gaan. Deze eigenschappen worden meestal los van elkaar getraind op het veld, echter om optimaal te kunnen presteren kunnen andere trainingsvormen noodzakelijk zijn. Core Stability Training is welbekend in de fitness wereld, maar wordt nog weinig toegepast in voetbaltrainingen. In dit artikel wordt besproken welke voordelen Core Stability Training kan hebben voor voetballers.

Please follow and like us:
0
RSS
Facebook
Facebook
Google+
https://www.fitness-science.nl/2014/04">
Twitter
YouTube195
Instagram0